SARBATORILE DOMNULUI – ( 2 )

B. SHAVUOTUL – CINCIZECIMEA

– Scurt Comentariu –

               de Otniela – Daniela Onu

Aceasta Sarbatoare o gasim descrisa in Levitic ( Vaikra )  23 : 15-22.
“ De a 2-a zi dupa Shabbat, din ziua cand veti  aduce snopul ca  sa fie leganat  intr-o parte si intr-alta , sa numarati 7 saptamani intregi . Sa numarati cincizeci de zile pana in ziua care vine de la al saptelea Shabbat, si atunci sa duceti Domnului un nou dar de mancare. ( …)  Cand veti secera semanaturile din tara voastra , sa lasi neceserat un colt din campul tau, si sa nu strangi ce ramane de pe urma seceratorilor , Sa lasi saracului si strainului aceste spice . Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru.”
Sarbatoarea Saptamanilor , sau Cincizecimea ( evr. Shavuot ) este o Sarbatoare care vizeaza de asemenea primele roade. Perioada numararii Omerului incepe imediat  dupa  primul Shabbat al Pesach-ului , continuand pana la Cincizecime. In Torah se cer 7 saptamani de numarare a Omerului, asa cum se poate vedea in Vaikra 23: 15- 17, 21 . Datorita acestui ritual al numararii , perioada dintre Pesach si Shavuot se mai numeste simplu OMER sau in alte traduceri mai vechi NUMARATOAREA OMERULUI..
Numaratoarea OmeruluiPuncte de vedere
A existat o evidenta controversa intre rabini ,si marea varietate de secte de secte iudaice, in ceea ce priveste interpretarea expresiei “ ziua de dupa Shabbat,” din versetul in care se porunceste Numaratoarea Omerului. Conform invataturii rabinice, Shabbatul se refera nu doar la cea de-a Saptea Zi saptamanala , ci mai degraba la prima zi de sarbatorire a Pesach-ului. Variate secte iudaice , incepand cu saducheii primelor secole , si continuand cu karaitii Evului Mediu , au interpretat cuvantul „Shabbat ” ca fiind Shabbatul saptamanal din timpul celebrarii Pesach-ului. Implicatiile acestei interpretari ar fi ca  Cincizecimea ,  s-ar nimeri  intr-o zi de duminica ,  imediat dupa terminarea Numaratorii Omerului , adica dupa cele 49 de zile . Majoritatea Sarbatorilor au o data fixa in Biblie,  mai putin Shavuotul , care trebuie sa cada in cea de-a cincizecea zi , dupa ce Omerul s-ar fi terminat de oferit si de numarat.
Semnificatia celebrarii  Shavuotului
a. Istorica:
TORA a fost data pe Muntele Sinai.
“ In luna a 3-a  dupa iesirea lor din tara Egiptului , copiii lui Israel au ajuns in ziua aceea in pustia Sinai. Dupa ce au plecat de la Refidim , au ajuns in pustia Sinai, si au tabarat in pustie . Israel a tabarat acolo in fata muntelui. “ ( Shemot – Exodul 19: 1-2 ). Tot  poporul a raspuns:  Vom face tot ce a zis Domnul ! ( v 8 ) In Ebraica  expresia este Na` aseh V`Nishmah care inseamna “ Suntem gata sa infaptuim inainte sa ni se spuna ce sa infaptuim.” Sau “inainte sa intelegem .”
“ Shofarul  rasuna tot mai puternic  . Moise vorbea si Dumnezeu ii raspundea cu Glas tare . Domnul S-a pogorat pe Muntele Sinai , si anume pe varful muntelui. Domnul a chemat pe Moise pe varful muntelui. Si Moise s-a suit sus. ( v 19-20 ).
Trebuie sa mentionam aici ca evreiescul cuvant TORAH , in mod obisnuit tradus prin Lege , nu inseamna de fapt  Lege ci INSTRUCTIE sau INVATARE . Pentru a intelege semnificatia cuvantului ebraic TORAH , trebuie sa admitem  ca Torah nu a fost niciodata un cod de “ da” –uri si de “ nu”- uri . TORAH este Manualul de Instructie si Invatatura al lui YHWH  Insusi, daruit cu generozitate  oamenilor,  ca acestia sa-L cunoasca si sa Il inteleaga  pe EL,  mai bine.
b. Spiritual- mesianica:
POGORAREA ( intrarea triumfala in lume ) a  Duhului Sfant.
“ Ci voi veti primi o Putere cand Se va pogori Duhul Sfant peste voi  , si- Mi veti fi martori in Ierusalim , in toata Iudea , in Samaria si pana la marginile pamantului.” ( Fapte 1: 8 ).
“ Caci  voi turna ape peste pamantul insetat si rauri pe pamantul uscat ; voi turna Duhul Meu peste samanta ta , si binecuvantarea Mea peste odraslele tale . “ ( Isaiahu 44: 3 ).
Ce inseamna acest lucru? BOTEZUL CU DUHUL SFANT , cresterea in CREDINTA intr-un Dumnezeu neschimbat si vesnic,  un nou nivel de integere a realitatilor duhovnicesti – manifestarea Darurilor Duhului  in viata credinciosului  –    pana la urma, VIATA DIN BELSUG ( Yohanan 7: 38 ). Evident toate acestea sunt dovada cea mai autentica a implinirii profetiei tanachice a  lui Ioel : ” Dupa aceea voi turna Duhul Meu peste orice faptura ; fiii si fiicele voastre vor prooroci, batranii vostri vor visa visuri, si tinerii vostri vor avea vedenii. Chiar si peste robi si peste  roabe voi turna Duhul Meu in zilele acelea.” ( Ioel 2: 28-29 ).
Una dintre cele mai frumoase imagini a Sarbatorii Cincizecimii este aceea a Casatoriei sfinte dintre Dumnezeu ( Mirele ) si Israel ( Mireasa ). Biblia ne spune in Cartea profetului Ieremiahu 2: 2 ca la Muntele Sinai , YAHWEH S-a daruit pe Sine Israelului , asa cum un mire (ebr. ketubah )  se daruieste miresei sale: “ Du-te si striga la urechile cetatii Ierusalimului : Asa vorbeste Domnul : Mi-aduc aminte de dragostea pe care o aveai cand erai tanara , de iubirea ta cand erai logodita , cand ma urmai in pustie , intr-un pamant nesemanat. Atunci Israel era inchinat Domnului , era cele dintai roade ale lui; toti cei care mancau din ele se faceau vinovati , si venea nenorocirea peste ei, zice Domnul.” ( Ieremiahu 2 : 2-3 ).
Ce este pana urma o NUNTA , in termenii care Il definesc pe Mesia , si care ar fi semnificatia ei pentru noi ? Yeshua este Mirele iar credinciosii in Mesia sunt Mireasa. Cand Yeshua a venit pe Pamant acum 2000 de ani , El i-a pecetluit pentru Sine pe toti aceia care au crezut in Jertfa Sa . Acestia sunt Mireasa Lui pentru totdeauna, si ea ii include si pe evrei si pe ne-evrei ( Yohanan 3: 16 ).  Pentru ca Yeshua a venit prima data ca un Mesia suferind, S-a inaltat la cer ca sa fie cu Tatal Sau si Se va reintoarce pentru a domni ca Rege . El nu locuieste inca fizic alaturi de toti aceia care cred in El si sunt ucenicii Sai fideli. De aceea  noi,  urmasii Lui , suntem spiritual cununati cu El. Insa,  ne vom bucura de toata splendoarea Prezentei Mirelui nostru Drag abia in Imparatia Sa Mesianica . Oricum,  inainte de-a ne bucura de toata Realitatea  fizica  a lui Dumnezeu – Fiul ,  din timpul Mileniului, Ceremonia Nuntii Mielului va avea loc in ceruri, imediat dupa Rapire.
Primirea Torei pe Muntele Sinai implica preotia aronica, jerfele, corturile,  Shabbatul, Sarbatorile, legile ceremoniale si civile, si , bineinteles, Cele 10 Porunci. Toate aceste lucruri le-au fost daruite oamenilor “ ca o umbra a lucrurilor ce vor veni” ( Evrei 10: 1 ) ca sa –i invete  ( Galateni 3: 24 ) ca Mesia este cea mai mare Lucrare de rascumparare a lui Dumnezeu. Aceste lucruri  sfinte si unice, daruite pe Muntele Sinai,  veneau direct din Inima lui Dumnezeu; ele au fost descoperite lumii noastre fizice  ( Evrei 9: 1 ) ca sa ne invete sa intelegem lucrurile spirituale ale lui Dumnezeu,  pe care Acesta , in Dragostea Sa imensa tanjea sa le impartaseasca cu omul decazut.  Deci Adonai , pe muntele Sinai, a dat poporului Israel: Legamantul, Tora, Profetiile, Promisiunile ( Romani 9 : 4-5 )  si Legile  de sfintenie care sa-I echipeze pe copiii Sai si sa –i invete cine va fi  Mesia, Rascumparatorul lui Israel si al intregii lumi.
Vedem deci ca celebrarea Sarbatorilor are aplicatii in doua domenii. Ele sunt istorice , daruite poporului Israel ca sa-l particularizeze de celelalte popoare, si  apoi,  ELE SE IMPLINESC NUMAI IN MESIA , descriind umblarea simpla si sincera a fiecarui credincios , inaintea lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte , vedem ce minunat a fost intocmit Planul lui Dumnezeu de Mantuire , pentru fiecare om in parte, cat de evidenta a fost si este Iubirea Sa pentru omenirea pierduta, si cat de mult si-a dorit sa o salveze. Asa ca Sarbatorile Domnului  nu sunt numai istorice ,  ele se pot inscrie in categoria acelor acte tipologoce, de esenta divina , prin care Dumnezeu Si-a dorit intotdeauna sa comunice cu omul, apropiindu-Si-l mai mult.( 1 Corinteni 10: 1-2 , 11 ).
Sarbatoarea CINCIZECIMII in toata expresivitatea simbolisticii ei, reprezinta – prin minunata Lucrare a Duhului Sfant desfasurata in Poporul Domnului , de 2000 de ani incoace – CELE DINTAI ROADE ale sfintilor , evrei si ne-evrei, care au devenit UNA IN MESIA, in SPIRIT , pana la materializarea fizica a Revenirii Sale, in Ierusalim, la acelasi Popor , Israel , impreuna cu marea gloata a tuturor rascumparatilor Sai din orice neam, de orice limba, din orice semintie ( Apocalipsa 22: 12 ).

Anunțuri

Despre otnielabattzion - עותניאלה בת ציון

Evreica mesianica
Acest articol a fost publicat în Cultura si civilizatie iudaica, Teologie si Spiritualitate. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

31 de răspunsuri la SARBATORILE DOMNULUI – ( 2 )

  1. luminasionului zice:

    Hag Shavuot Sameach!Shabat Shalom!
    Foarte buna expunerea acestei sarbatori minunate pe care Domnul Dumnezeu a ales sa ne-o ofere ca sa sa ne bucuram in ea.Fie ca Focul Divin manifestat prin Ruach Ha Kodesh sa aprinda inimile noastre cu dragostea dintai!
    Astazi este Shabat asa ca in toate sinagogile din lume se citeste:
    Parasha B’ha’alotcha
    Numbers 8:1-12:16, Zech. 2:14-4:7
    Evreii mesianici aleg si un pasaj din NT Rev. 11:1-14
    O scurta prezentare a acestei portiuni din Tora de catre organizatia „Messianic Bible”:
    Making of the Menorah (Numbers 8:2-3)

    The Menorah is the main symbol representing Judaism.

    At the time of the rededication of the Holy Temple in Jerusalem which we now celebrate each
    year as Chanukah; one of the first tasks of the Maccabees (Jewish freedom fighters) upon
    reclaiming the desecrated Holy Temple was to light the Menorah.

    The Menorah has come to symbolize spiritual conquest – and this victory is gained, not by might,
    nor by power, but by God’s spirit (see Haftorah, Prophetic portion of Zechariah for this week).
    We need to be strong and overcome all obstacles that stand before us and our destiny, but as
    the apostle Paul (Rabbi Shaul) said, “When I am weak, then I am strong.”

    It is when we are aware of our complete inability in ourselves, then God can show His strength
    in our weakness. We cannot force this; the darkness will not flee through our force, but only
    through the gentle conduit of the light (the Menorah’s seven lamps brought light to the Temple).

    At Chanukah we sing a Hebrew song called „Banu Choshesh.”

    It means that we have come to banish the darkness; but it is only in the face of the LIGHT, that the
    darkness will flee. Alone, we are a little light, and easily overcome, but together we are a great light!
    Our mission is to be a shining light in the surrounding darkness.

    “When you light the seven lamps they shall give light in front of the candlestick.” (Numbers 8:2)

    Moses’ brother Aaron, the high priest was given the commandment to light the seven lamps in the tabernacle.
    Only Aaron and his sons, the Cohanim (priests), were entrusted with such an important duty.

    The rabbis say that Aaron was chosen because of his reliability in performing a menial task day after day.

    It is easy to feel enthusiastic about a task that is new and fresh, but we need to master the ability to sustain
    our enthusiasm, even once the novelty wears off.

    Even the most mundane chores that we do every day can be a joy when we do them ‘unto the Lord.’ God is not
    only interested in what we consider our ‘spiritual activities,’ but He also wants to be involved in our everyday life.

    God is not only pleased with us when we are reading our Bible, attending congregational services, praying,
    or sharing our faith. Adonai enjoys being part of every detail of our life, whether we are working, playing,
    resting, eating, or just doing our chores – feeding our pets (if you have any), taking out the garbage, washing
    the dishes, folding the laundry, and MOST of all, in how we communicate with others.

    Are we being loving and respectful of the stranger, or the person we do business with. Are bring the Lord (Adonai)
    into situations when we perhaps purchase something and we feel that are being ripped off, or dealing with a call
    center for your bank, internet, or cable and we get frustrated with the person on the other end of the phone line.
    Isn’t it so true, we’ve all had to deal with this, and we have all fallen short?

    “The steps of the godly are directed by the Lord. He delights in every detail of their lives.” (Psalm 37:23)

    Now we are all priests (cohanim) of the Most High God (1 Peter 2:9). We can arise and be a shining light for Adonai.
    “Arise, shine, for your light has come! And the glory of the Lord has risen upon you.” (Isaiah 60:1)

    We may think, “Oh, I don’t feel very bright these days; I don’t think my light can even be seen.” Pain, trouble, grief,
    and sorrow may bruise our hearts and dampen our light; but even if our light has become dim, the Lord will never
    allow it to be completely extinguished as long as we are living for Him.

    “A bruised reed He will not break, and the dimly burning wick shall be not quenched.” (Isaiah 42:3)

    Our light that comes from the Lord, the True Light, is not meant to be hidden but to be like a beacon on a hill,
    which beckons all to come towards the light.

    Jewish people in Israel and all over the world traditionally light a menorah in our homes at ‘Kabbalat Shabbat’ – on
    the sixth day at sundown as we welcome the Sabbath. We recite the following prayer:

    Baruch atah Adonai, Eloheinu Melech Haolam, Asher Kidshanu B’mitvotav, Vetzivanu l’hadlik ner, Shel Shabbat. Amen.

    Blessed are you, Lord, our God, King of the universe, who sanctifies us in your commandments and commands us to
    light the candles of Shabbat. Amen.

    • Shabbat Shalom, Dana !

      Multumim pentru toate parashalele. CUVANTUL LUI ADONAI ESTE VESNIC, NESCHIMBAT, SI PUTERNIC ! CUVANTUL LUI DA VIATA , PENTRU CA DUMNEZEU ESTE VIATA ! Sa ne grabim sa luam aceasta UNICA SI IREPETABILA VIATA pe care Dumnezeu – Tatal ne-a daruit-o in YESHUA , Fiul Sau. EL a venit ca oile Lui sa aiba Viata, si s-o aiba DIN BELSUG ( Ioan 6: 51 ; 7: 37-39 ). Pentru ca Imparatia Lui se ia cu navala ! GLORIE IN VECI LUI ADONAI !

      • Multumesc si pentru aprecierile legate de studiul Sarbatorilor. Fie ca el – studiul – sa-i duca, pe toti fratii nostri dragi, mai aproape de Domnul. Nicio Sarbatoare fara Maschiach , niciun Shabbat fara Prezenta Domnului Shabbat-ului. Amen ve Amen !

  2. luminasionului zice:

    Shabat Shalom!
    Parasha B’ha’alotcha
    partea a II-a
    The Seven Lampstands

    In the book of Revelation, we are given a key to the deeper meaning behind the seven lamp stands.
    In John’s (Yochanan’s) vision, he sees Yeshua standing in the midst of seven golden lamp stands, and
    holding in His right hand seven stars. (Rev. 12-16)
    The seven stars are the angels of the seven churches and the seven lamp stands are the seven
    churches describes in the book of Revelation.

    And further in the vision, John sees, “Seven lamps of fire burning before the throne of God
    which are the seven spirits of God.” (Rev. 4:5)

    The number seven represents perfection or completion, as in the seventh day Shabbat (Sabbath).

    The menorah has seven branches, each one representing a different spiritual attribute.

    These are described in the Messianic prophecy in Isaiah chapter 11:

    The Spirit of the Lord will rest upon Him, the Sprit of wisdom and understanding, the Spirit
    of counsel and might, the Spirit of knowledge and of the fear of the Lord.” (Isaiah 11:1-2)

    The Spirit of the Lord is at the center of the other six branches of the Menorah.
    The Levites Chosen and Set Apart

    “Thus shall you separate the Levites from among the children of Israel; and the Levites shall
    be Mine.” (Numbers 8:14)

    God took the Levites to be given wholly unto Him from among the children of Israel instead
    of all the first-born.

    For all the first-born among the children of Israel belong to the Lord from the day that God
    smote the first-born of Egypt. (Numbers 8:17)

    The festival of Shavuot (Weeks/Pentecost) is also called ‘Chag Habikurim’, the festival of the first-fruits.

    God is to be first in all of our lives; He asks us for the first and the best – in our finances, our time, and
    most of all – to occupy first place in our hearts.

    This word, ‘b’chor’ also means ‘chosen.’ Israel is called God’s first-born, and has a holy mission to
    belong to Him ‘wholly.’

    We are all God’s children, but some are called as Levites, to serve God in a special way. Only this
    one tribe was found worthy to serve the Lord. Why?

    In the desert, only the Levites did not participate in the worship of a false god, the golden calf. The
    other Jews became tired of worshipping an invisible God, and they wanted a God they could see.
    God commanded us not to make images and bow down to them, and yet we see saints and statues of
    Mary and Jesus being worshipped in some Churches. The people’s hearts may know Yeshua (Jesus), but
    Adonai tells us to pray to Him (our invisible God) and to have NO OTHER GOD’S before Him.

    Once while in Italy we took a poll of some 10 people and asked them who do they pray to and who is more
    important to them, and to list them in order. Just about everyone said: Mary, the Saint of their Town/City,
    Jesus, and then God. So before God and His son the Messiah Yeshua (Jesus), Mary and the Town’s Saints
    took precedence.

    Mary was a great Jewish woman, obviously chosen by God, and the catholic saints, we probably very good
    people, but we can never put people BEFORE GOD.

    God is looking to and fro over all the earth to find faithful people, who trust in Him, the invisible God. He can
    count on whose hearts will be loyal to Him, even if others go astray.

    We are to be a holy people – kadosh (holy) – which also means to be set apart for God’s special purpose. May
    we consecrate ourselves to be this ‘set apart’ servant of the Lord.

    “And you shall have one statue, both for the stranger, and for him that is born in the land.” (Numbers 9:14)
    Notice there was only one statute, one standard, one law for both the stranger (alien) and for the native
    born (or Israelite by birth). Many non-Israelites were in their midst.

    Therefore non-Jewish Believers in Yeshua (Jesus) are no longer aliens and strangers, but fellow citizens
    in the commonwealth of Israel. (See Ephesians 2:19)

    Should we not all live the same way and celebrate the same festivals in the same manner – God’s way?
    Why have separate and different holy days for Christians and for Israel (the Jewish people)?
    How can we get back to the same statutes for Israel and for those who join Israel?

    Numbers 9:22
    When the cloud tarried, the people of Israel remained in place, whether it was for one day
    or for one year. It should be the same for us with our walk with God.

    We should take direction from His Spirit. Sometimes we move ahead quickly and make great progress in
    a short period of time. Other times we simply stay in camp and wait until He gives the signal to move again.

    Trying to move ahead of the cloud, without the manifest presence of God, will only bring frustration: as will
    also, lagging behind in camp if the cloud has moved on.

    The Shofar as a Spiritual Weapon

    “Make two trumpets of silver …for the calling of the congregation, and for causing the camps to set forward.” (Num.10:2)

    These trumpets are used to call an assembly, but also to sound an alarm, especially when going to war against
    an adversary. “And when you go to war in your land, against the adversary that oppresses you, then you shall
    sound an alarm with the trumpets; and you shall be remembered before the Lord your God, and you shall be
    saved from your enemies.” (Numbers 10:9)
    When we find ourselves engaged in spiritual warfare against the adversary of oppression, we are instructed to sound
    the alarm with the trumpets and the Lord will save us from our enemies. Often, the shofar (ram’s horn) is used for this purpose.

  3. Dana zice:

    Shabat Shalom,
    De aceasta data am ales sa va prezint comentariul pericopei saptamanale prin prisma Rabinului Slomo Sorin Rosen.

    25 Iunie 2011/ 2 Sivan 5771
    Torah Parsha: B’midbar (Num.) 16:1-18:32

    Haftorah Parsha: Sh’mu’el Alef (1Sam.) 11:14-12:22

    http://www.dvartora.ro/pericope/bamidbar-numeri/40-pericopa-korah-numeri-1611832/2455-pericopa-38-5767.html

    CORTUL INTALNIRII (Korah 5767)
    Scris de Sorin Rosen
    Joi, 14 Iunie 2007 02:00
    In prima mea Dvar Tora ca rabin (dupa ce duminica trecuta, 10 iunie, am absolvit Yeshivat Chovevei Torah), as vrea sa va spun o poveste despre religie. Ce original, nu-i asa? Rabinul vorbind despre religie. Dar stati un pic, ca nu stiti ce vreau sa spun…

    A fost odata ca niciodata un grup de evrei care au fost martori la moartea unui om care a cerut mai mult decat putea primi. O moarte violenta, rapida si subita, o moarte cum alta nu a mai existat pana atunci. Korah, fiul lui Itzehar, fiul lui Kehat, fiul lui Levi, a fost inghitit de pamant si a disparut cu totul din aceasta lume, impreuna cu toate ale sale. Mai mult, Datan, Aviram si alti 250 de adepti ai lor au pierit de asemenea, ucisi de foc divin. Iar daca a asista la toate acestea nu era suficient, alti 14.700 de oameni au fost ucisi de o molima.

    ——————————————————————————–

    Poporul evreu a privit la toate acestea cu teama si disperare. Si pentru ca toti acesti oameni au murit in apropierea Tabernacolului, a Casei lui Dumnezeu pe pamant, concluzia la care au ajuns privitorii a fost una simpla:

    Fiii lui Israel i-au spus lui Moshe: “Iata ca murim, suntem pierduti cu totii! Oricine se apropie de Tabernacolul lui Dumnezeu moare. Vom muri oare cu totii?” (Numeri 17:27-28)

    Este oare religia fatala? Oricine se apropie de Dumnezeu moare? Multi oameni, fie ca au fost martori la tragedii precum cea din pericopa Korah (fie, poate, la alte tragedii, chiar mai mari si mai dureroase) au ajuns din pacate sa creada ca raspunsul la aceste intrebari este “da”. Din nefericire, in decursul istoriei, multe nenorociri au avut loc din motive religioase. Fanatism, ura rasiala, declaratii de superioritate a unuia asupra altuia, intoleranta, obtuzitate in gandire si practica — in destule ipostaze aceste rele au avut la baza religia. Chiar si in zilele noastre, astfel de lucruri exista si sunt chiar mult, mult prea raspandite…

    Insa ceea ce vreau sa va propun eu este un alt model… Un model pe care, daca as putea, l-as recomanda tuturor. Un model cu o finalitate uimitoare si minunata: aceea de a-i face pe oameni mai spirituali, mai in legatura cu propriul lor suflet, cu propriile ganduri si sentimente, de a-i apropia de Creatorul lor, de a ii conduce pe calea educatiei si interogatiei, de a-i ajuta sa inteleaga lumea care ii inconjoara si misiunea pe care o au in aceasta lume.

    In lumea noastra, precum si in relatia cu Cel Atotputernic, exista zeci si zeci de reguli, fara indoiala… Exista legi si limite si porunci, lucruri pe care le putem obtine si lucruri care ne sunt inaccesible. Exista restrictii si cei care le incalca platesc. Exista si cei care platesc fara a fi vinovati, la fel cum exista si cei care sunt vinovati si nu platesc. Exista multe cunoscute si poate si mai multe necunoscute, multe lucruri pe care nu le intelegem si probabil nu le vom intelege niciodata. Exista intrebari la care nu primim raspuns, oricat de mult l-am cauta… Unele vorbesc despre tragedii precum cea a lui Korah. Este uneori greu ca in mijlocul tragediilor sau al restrictiilor si regulilor de tot felul sa gasim esenta, mesajul pe care il cautam.

    Cred insa ca o parte din acest mesaj este indicat tot de pericopa acestei saptamani…

    Dumnezeu i-a vorbit lui Moshe, spunand: “Vorbeste copiilor lui Israel si ia de la iei cate un toiag, dupa casele parintilor lor, adica douasprezece toiege din partea capeteniilor lor, dupa casele parintilor lor. Sa scrii numele fiecaruia pe toiagul sau si sa scrii numele lui Aaron pe toiagul lui Levi; caci va fi cate un toiag de fiecare capetenie a caselor parintilor lor. Sa le pui in Cortul Intalnirii, inaintea Marturiei, unde Ma intalnesc Eu cu voi. Omul pe care il voi alege va fi acela al carui toiag va inflori […]“.

    Moshe a vorbit copiilor lui Israel si toate capeteniile lor i-au dat cate un toiag, fiecare capetenie cate un toiag, dupa casele parintilor lor, adica douasprezece toiege. Moshe a pus toiegele fiecaruia inaintea lui Dumnezeu, in Cortul Marturiei. A doua zi, cand a intrat in Cortul Marturiei, iata ca toiagul lui Aaron, care era pentru casa lui Levi, inverzise, facuse muguri, inflorise si facuse migdale. (Numeri 17:1-8)

    Si aici intervine de fapt optiunea pe care o avem, fiecare dintre noi… Putem alege sa privim la reguli si restrictii si putem sa “ne luam jucariile si sa plecam” daca nu vrem sau nu suntem in stare sa le respectam. Sau putem sa vedem dincolo de ele, la uimitoarele posibilitati care ni se deschid daca venim mai aproape, daca invatam mai multe, daca punem mai multe intrebari si cautam mai multe raspunsuri. A respecta reguli si autoritate, a intelege ca nu putem obtine chiar orice dorim numai pentru ca dorim, este dificil uneori. Insa haideti sa privim la ceea ce se poate obtine! Exemplul pericopei noastre este clar: o bucata de lemn mort, un simplu toiag, infloreste, inmugureste si rodeste atunci cand se apropie de Dumnezeu. Un simbol al justitiei si poate chiar dictaturii, un obiect care adesea vorbeste despre lovituri si suferinta, revine la viata si este revigorat.

    “Oricine se apropie de Tabernacolul lui Dumnezeu moare. Vom muri oare cu totii?”, il intreaba evreii pe Moshe. Religia poate fi intr-adevar distructiva si mortala atunci cand este practicata cu inversunare si fara minte sau atunci cand nu are reguli si limite. Apropierea de Dumnezeu poate conduce la tragedii daca este facuta prin pierderea contactului cu aceasta lume, prin fanatism sau dogmatism. Insa atunci cand apropierea are loc cu dragoste si dorinta de “a inmuguri” si “a inflori”, ea inseamna spiritualitate, educatie, cultura, crestere pe plan intelectual si personal, precum si posibilitati inimaginabile.

    Yeshiva (scoala rabinica) pe care am absolvit-o duminica trecuta incearca sa aduca lumii acest mesaj. Un mesaj al tolerantei si non-fanatismului, al mentinerii legaturii cu Dumnezeu si al respectarii regulilor Sale combinat totodata cu un enorm respect pentru toti cei din jur, creati de asemenea be’tzelem Elokim, dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu.

    Mesajul si modelul pe care vi le propun sunt unele in care toate vocile se regasesc laolalta, in care Tora si halaha (legea mozaica) se impletesc cu o profunda sensibilitate fata de lumea in care traim, fata de bucuria sau suferinta celor din jur, fata de ceea ce avem fiecare dintre noi de spus. Asemenea toiagului lui Aaron, cel ales, toate toiegele conducatorilor de triburi au fost aduse in Sfanta Sfintelor, in Tabernacol…

    Avem posibilitatea sa construim acel “loc sfant” al lui Dumnezeu in mijlocul nostru, acel loc in care oricine sa fie bine venit, in care oricine sa fie acasa, in care oricine sa isi poata auzi vocea. Avem posibilitatea sa educam si sa ii motivam si pe altii sa faca la fel, posibilitatea sa oferim tuturor sansa de a inmuguri, de a inflori si de a rodi.

    Pentru toti, usa catre “Cortul Intalnirii”, catre locul din inima noastra in care Il putem intalni pe Dumnezeu, catre locul in care sa ne regasim identitatea, trebuie sa fie deschis. Drumul catre ceea ce traditia, cultura, istoria sau viata iudaica au sa ne ofere trebuie sa fie accesibil tuturor, oriunde ne-am afla. Toti — tineri si varstnici, bogati sau saraci, cunoscatori sau profani, cu posibilitati emotionale, spirituale sau intelectuale mai mici sau mai mari — avem inaintea noastra, dincolo de regulile si restrictiile de care ne temem uneori atat de mult, posibilitati infinite de a creste si a inflori.

    Sta numai in puterea noastra sa le exploram si exploatam si va promit tuturor sa ma dedic alaturi de voi acestei explorari!

    Shabat Shalom! Hodesh Tov!

  4. Florin Lăiu zice:

    Frumoase comentarii.
    Aș adăuga și eu o idee legată de modul în care Luca, evanghelistul și istoricul noutestamentar neevreu, descrie evenimentele din Săptămâna Mare și prima Cincizecime a Bisericii inițiale.
    Mi se pare extrem de interesant că majoritatea mențiunilor despre sabat și sărbători (în sens pozitiv și practic, nu polemic), se află în scrierile lui Lukas, asociatul lui Rabbi Șaul, misionarul goyimilor.
    În cadrul acestei observații, merită notat că, după sinoptici (Matei, Marcu și Luca), ziua de Pesach (14 Nisan) a fost acea Joie Mare, în care Yeshua cu ai lui au celebrat cina pascală, în noaptea de 14-15 (Joi spre Vineri). Aceasta înseamnă că sabatul pascal (15 Nisan) a coincis în acel an cu Vinerea Mare în care Yeshua a fost crucificat. Sinopticii lasă să se înțeleagă că aceste date calendaristice erau cele larg acceptate („ziua în care TREBUIA jertfit mielul de paște”). Cum iudaismul fariseic era cel mai popular, este ușor de înțeles că Yeshua, potrivit sinopticilor, împreună cu ai Lui, au celebrat Pesach după calendarul majoritar, fariseic.
    Ioan însă, descriind judecata lui Yeshua în pretoriul lui Pilat, afirmă că marii cohanimi nu au intrat în pretoriu, „ca să nu se spurce și să poată mânca jertfa de Pesach”. Se știe că marii kohanimi din perioada aceea (Hannan, Qayyafa, etc) erau saduchei, ceea ce poate însemna că se orientau după un calendar iudaic diferit, așa cum esenienii aveau calendar diferit și cum astăzi karaiții au calendar diferit. Specificul acestui calendar saducheic (boetuseic) era că luna Nisan era astfel hotărâtă încât sabatul pascal (15 Nisan) să coincidă cu Șabbatul săptămânal, ceea ce are ca rezultat faptul că 16 Nisan (prezentarea snopului de legănat) și Hag Șavuot (cincizecimea) cădeau întotdeauna într-o duminică. Este interesant că și între creștini, care au preluat calendarul iudaic în primele secole, disputa calendaristică a început devreme, pe la anii 160. Răsăritenii țineau Paștele după calendarul evreiesc, indiferent în ce zi cădea 14 Nisan (de aceea erau numiți quartodecimani), în timp ce creștinii din Roma și din bisericile fiice (centrele întemeiate de misionari veniți din Roma), celebrau Paștele după un calendar similar celui saducheic: comemorarea Jertfei lui Mashiach se făcea într-o zi de vineri, prelungită cu cea de sâmbătă (care întotdeauna erau zile de post), iar Învierea Lui era celebrată întotdeauna într-o zi de duminică.

    Această tradiție romană deja prezentă în secolul al II-lea, explică în bună parte originea sărbătorii duminicale (care pe vremea aceea încă nu se substituise Șabbatului săptămânal, ci era un fel de prelungire a Șabbatului, pentru o slujbă de duminică dimineață. Ziua însă nu era sabatizată. După amiază, toți creștinii munceau.

    O aplicație interesantă a acestor observații este răspunsul la întrebarea: În ce zi a căzut Cincizecimea? Toată creștinătatea susține că Cincizecimea Pogorârii Duhului Sfânta căzut într-o duminică. Ba încă se face și din acest fapt un argument în favoarea schimbării șabbatului de Sâmbătă pe Duminică. Dar dacă Faptele Apostolilor este scrisă de Luca, ceea ce se știe din introducerea cărții, este mult mai rezonabil că Luca și apostolii s-au raportat la același calendar ca și în Evanghelii. Nu este credibil să-și fi schimbat calendarul în mai puțin de două luni. Lenski (un comentator luteran, care nu avea motive să aibă simpatii pentru Șabbat) afirmă că Cincizecimea Pogorârii DUhului SFânt a avut loc într-o sâmbătă.

    Dacă ținem seama de faptul că Shavuot comemorează Darea Legii, iar interpretarea rabinică susținea că Dumnezeu pe Sinai a rostit Legea în așa fel încât s-o audă toate limbile pământului, înțelegem mai bine și semnificația darului limbilor. Poruncile lui Dumnzeu și credința în Iisus (Yeshua) au fost întotdeauna comoara și steagul adevăratului creștinism (cf. Apocalipsa 14:12).

    • Domnule Profesor

      Va multumim pentru informatiile pretioase pe care ni le-ati oferit si pentru logica argumentarii lor. Sunt importante si merita toata atentia noastra, cu atat mai mult stiind ca vin din partea unui teolog renumit, cu mult discernamant critic si autoritate spirituala.
      Pe mine m-a bucurat enorm informatia cu privire la Lenski, comentatorul luteran al Scripturii ; cum a ajuns acesta la concluzia ca Shavuotul s-a produs intr-o Zi de Shabbat. Sunt sigura ca ucenicii care erau adunati, intr-o asemenea Zi, la locul lor obisnuit de rugaciune si de partasie in Domnul , au fost rasplatiti cu Darul Revarsarii Duhului lui Christos, conform Calendarului din Evanghelii. Inca o data, nici Yeshua , nici Spiritul Sfant nu au venit pe acest pamant ” sa strice Legea ci s-o implineasca ” , redandu-i toata stralucirea si forta Iubirii.
      Ma bucur mult ca va plac comentariile, va multumesc pentru apreciere. Prezenta Dvs ne onoreaza si ne bucura . Sa fiti binecuvantat pentru tot ceea ce faceti cu-atata daruire, spre Slava Domnului nostru Drag, Yeshua Ha Mashiach.

  5. Florin Lăiu zice:

    Dacă mai adăugăm și faptul că „Duminica Tomei” a avut loc într-o zi de luni (dacă nu chiar marți!), argumentele în favoarea schimbării Sabatului pe Duminică se subțiază până la zero barat.

    • Dana zice:

      Shalom Domnule Profesor,
      Ma bucur sa va reintalnesc pe blogul Otnielei.
      Foarte interesant comentariul si clar in expunere.
      Am o intrebare: Sarbatorile Domnului, asa cum le gasim scrise in Cartea Levitic cap. 23 trebuie sa le serbam sau doar Sabatul saptamanal ramane sa fie onorat?
      Va doresc sa aveti o seara binecuvantata!
      Cu respect, Dana Filipeanu

  6. zinc zice:

    Another very entertaining post. Ive been reading through some of your posts and finally decided to drop a comment on this one. Very interesting issue. Thanks Otniella …

  7. Dan Konner zice:

    Hag Shavuot ! Foarte clara prezentarea ta , Otniela. Si filmele sunt relevante . Nu ne ramane decat sa ascultam ce spune Domnul. Sma Israel ! Bucurati-va de Torah ! Si de Yeshua Ha Meshiah , Tora cea vie si Implinirea ei. Ruach Ha kodesh sa va umple viata cu biruintele Rascumparatorului nostru .

  8. Sebastian R. zice:

    In cazul acesta ar trebui sa ne gandim foarte serios cat de departe a ajuns crestinismul de Biblie. Ce sarbatorim noi astazi si ce ar trebui sarbatorit ! Si cum ar trebui sarbatorit !
    Am umblat pe la multe culte si am vazut ca fiecare si-a luat o parte din Scriptura si defileaza cu ea, proclamand-o ca fiind unica si cea mai buna cale. N-am vazut inca nici o denominatie care sa respecte totul.
    Ma astept de la mesianici sa fie altfel pentru ca sunt evrei majoritatea dintre ei. Si sa fiu sincer , prefer sa merg dupa un evreu destept si modest care stie sa citeasca Legea corect decat dupa un goi infumurat , care se bate cu pumnul in piept pentru adevar. Sa stiti Otniela ca teologia aceasta a inlocuirii de care vorbiti dvs pe acest blog este o realitate. Nu vreau sa jignesc pe nimeni , si eu sunt goi la urma urmelor , dar am vazut multe prin bisericile lui Dumnezeu, am vazut ca evreii de astazi nu sunt iubiti , dincontra sunt judecati aspru.
    Mai am inca un dram de intelepciune sa cred ca Mantuirea vine de la evrei, ca Biblia este evreiasca si ca trebuie tinuta toata. Cel mai bun prieten al tatalui meu a fost evreu . Se spunea despre el ca este un afacerist si escroc insa cand tata s-a imbolnavit l-au parasit toti bunii lui prieteni pe care i-a ajutat , ” jidanul” a venit la el la spital cu supa de pui si cu bani pentru medic. Inainte de-a muri tata mi-a dat un sfat , vi-l impartasesc si voua, pe acest site pot sa o fac , desi n-am vazut- o niciodata pe d-ra Otniela, ” Baiete , indiferent ce se spune despre evrei , stai pe langa ei ca n-o sa-ti fie rau .” Shalom si Sarbatori sfinte celor care le pastreaza, bine fac.

    • Teodora zice:

      Shalom . Sebastian , va aprob. Mare dreptate aveti. Sfanta Scriptura trebuie cinstita mai mult la noi credinciosii neoprotestanti. Trebuie inteleasa corect , trebuie talmacita in acord cu voia lui Dumnezeu si trebuie traita ” ca la carte .” Numai asa Ii putem fi placuti lui Dumnezeu prin slujirea faptelor noastre.

    • Sebastian R spuneti lucruri care v-au nemultumit si v-au intristat, se vede bine , de multa vreme. Desigur, nicio Confesiune nu este perfecta. Insa nu trebuie sa ne judecam prea aspru fratii in Christos pentru ca Ii intristam Inima Tatalui. Pana la urma fiecare incearca sa-L prezinte pe Christos cum poate mai bine, in functie de Lumina primita pe Cale, la un timp daruit de Sus.
      Faca Domnul ca mesianicii sa prezinte Tot Adevarul Scripturii, ridicandu-i pe oameni la nivelul lui Yeshua – Christos Domnul. Noi ne straduim , insa Lucrarea este in intregime a Duhului Sfant. Numai EL ii poate convinge pe oameni. Noi suntem doar semanatorii. Credem ca Biserica se deschide acum din ce in ce mai mult spre Israel , peste tot in lume. Dumnezeu Isi implineste Promisiunile din vechime pentru ca EL este Credincios Cuvantului Sau. Slava Lui! Din nefericire exista o teorie a inlocuirii lui Israel si multe Confesiuni sunt inca prizonierele acestui mod gresit de intelegere a Crestinismului. Dumnezeu Isi va implini fata de Israelul fizic toate profetiile , asa cum o va face si fata de misiunea Bisericii pe pamant.
      Ma bucur ca cel mai bun prieten al tatalui Dvs a fost evreu. Inseamna ca va leaga lucruri placute de acest popor. Nu cred ca toti neevreii sunt nerecunoscatori si nepasatori. Sunt oameni si oameni, e bine sa ne ferim de clisee. Pana la urma, ceea ce ne face pe toti deosebiti este numai Yeshua , Fiul lui Dumnezeu. Numai EL da o valoare binemeritata unui caracter uman.
      Va doresc O Sarbatoare a Cincizecimii plina de Prezenta Sfanta a Fiului lui Dumnezeu , pe care numai Duhul Sfant poate sa -L prezinte in toata frumusetea Sa. Sa fiti binecuvantat din Sion cu mult Har.

      • Sebastian R. zice:

        Salom. Mi-ati dat un raspuns demn de o adevarata doamna cum cred ca sunteti, Otniela. Imi dau seama ca sunteti foarte puternica in credinta Dvs, adica aveti tarie de caracter. Oricum multumesc. Sarut mainile. Raman un atasat fidel al evreilor..

  9. Anca Gore zice:

    Shalom Otniela. O foarte buna prezentare a sarbatorii ne oferiti in lumina Sfintei Scripturi. Dumnezeu sa va binecuvinteze.Ce bine ar fi sa pastram aceste sarbatori , daca se spune in Biblie ca ” sunt ale Domnului.” Deci nu sunt ale nimanui mai mult , daca SUNT ALE DOMNULUI. Dumnezeu sa le deschida ochii tuturor spre bine sa ia Biblia asa cum este . Eu vreau tot adevarul , nu o parte din el asa cum ne este de multe ori transmis. Amin.
    Fiti binecuvantata !

    • Shalom, Anca ! Ai inteles perfect : aceste Sarbatori sunt ale Domnului!
      Daca iti doresti din toata inima ta Adevarul , daca IL vrei pe Yeshua , Christos Domnul , INTREG , cu siguranta IL vei avea, impreuna cu o doza mai mica sau mai mare de prigoniri, chiar din partea fratilor de Credinta. Nu toti vor Lumina, nu toti sunt gata sa plateasca un pret pentru Christos. Eu acestora le spun sa nu se astepte la rasplatiri prea mari in Ceruri , pentru ca , sa ne fie clar , nu le putem avea pe toate , si pe Christos si onorurile provizorii ale unei lumi care oricum e sortita perisabilitatii. Insa nu stiu cata Pace si Bucurie gusta acestia, chiar traind asa cautand mai mult la fata omului.
      Ma bucura , draga Anca , participarea ta la aceste postari. Fii binecuvantata din Sion !

  10. Madi zice:

    Iti multumesc draga Otniela pentru aceasta clara prezentare a Shavuotului. Ce minunat ca Duhul Sfant ne-a fost dat chiar intr-o asemenea zi ! Sa fie oare o coincidenta ? Eu cred ca la Dumnezeu toate au un scop bine stabilit , iar Vechiul Testament se impleteste cu Noul Testament intr-un mod extraordinar. Biblia este frumoasa TOATA.
    Fii binecuvantata multa bucurie in viata.

    • Ma bucur , draga Madi ! La Dumnezeu nu prea exista coincidenta. De altfel, cred ca este un cuvant care nu se regaseste in dictionarul modului Sau de-a opera. Toate Lucrarile lui Dumnezeu sunt circumscrise unei Ordini bine definite. Vechiul Testament se regaseste cu o precizie uimitoare in Brit Chadasha. Fiecarei Sarbatori ii corespunde o abundenta a Revelatiilor Duhului Sfant din Noul Legamant. Intr-adevar , asa cum tu ai afirmat Biblia este frumoasa TOATA. Amin !
      Sa fii binecuvantata din Sion , Madi !

  11. un ucenic zice:

    shalom. Otniela , da explicat-mi si mie va rog frumos si cu respect de ce mai am nevoie de sarbatori si de legi de alimentatie daca Il am pe Hristos ?? La ce-mi folosesc toate zilele de sarbatorire daca Domnul Isus este SARBATOAREA mea ? nu vi se pare ca sunt prea multe legi si sarbatori cand una este singura necesara , DRAGOSTEA? va rog . astept sa-mi dati raspunsul.

    • Shalom, un ucenic ! Eu nu pot sa va explic nimic in plus decat va spune Biblia. Nu va pot convinge – nici nu am aceasta pretentie – mai mult decat o poate face Duhul Sfant. Numai EL poate convinge despre Neprihanire si Adevar.
      Zilele si Sarbatorile , chiar alimentatia …NU SUNT O CONDITIE PENTRU MANTUIRE. Pentru aceasta SANGELE PRETIOS al lui YESHUA HA MASHIACH si CREDINTA NOASTRA in JERTFA SA DE ISPASIRE , sunt INDEAJUNS.
      Cu niciun chip nu vom pune SACRIFICIUL MIELULUI in balanta cu altceva. Insa , daca vrem sa ducem o viata de sfintire adevarata, daca vrem sa fim cat mai aproape de Inima lui Dumnezeu , atunci trebuie sa traim cum ne invata Biblia.
      Cred ca am mai spus acest lucru de cateva ori pe acest site : LA DUMNEZEU SE VINE IN TERMENII LUI ! Este vorba despre Lucrarea Lui , despre Mantuirea Lui , despre Via Lui. Desigur , DRAGOSTEA este cea mai frumoasa , cea mai completa dintre Porunci.
      Insa daca IL iubesc pe Dumnezeu , cu siguranta voi pastra Poruncile Lui ( Ioan 14 : 15 ). Si nu este nimic mai frumos decat in mijlocul Sarbatorii , in mijlocul Zilei de Shabat sa spun: Yeshua este Domnul Sarbatorii, Yeshua este Domnul Shabat- ului. Sarbatorile au frumusete numai cu Yeshua in CENTRU. Numele Lui sa fie glorificat in toate !
      Multa Binecuvantare din Sion !

  12. Wonderful site. Lots of useful information here. I’m sending it to some friends and additionally sharing in delicious. And obviously, thanks to your good writing and presentation. Much to learn, much to know about messianic jews. God bless you otnielabattzion !

  13. Ibanescu Rodica Alice zice:

    Otniela va spun si eu Shalom. Abia ieri am aflat ca sunteti profesoara. Mi-a vorbit cineva foarte frumos despre D-voastra si de toata munca pe care o desfasurati intre copiii lui Dumnezeu la liceul unde predati.
    Aveti aici un studiu foarte bine explicat , eu l-am inteles si l-am aplicat la viata mea. Da, este Cuvantul lui Dumnezeu, Sfanta Scriptura care ne vorbeste , nu Otniela sau altcineva X.
    Am inteles si filmele pe care ni le-ati pus la dispozitie. Dumnezeu sa va binecuvinteze slujirea draga noastra Otniela !

  14. Shalom , draga Rodica Alice ! Ma bucur ca ati auzit lucruri frumoase despre mine – nu e o conditie , nu intotdeauna se spun numai lucruri bune despre noi, mai ales , cand prin Lucrarea noastra mai putem deranja ” linistea ” multora dintre cei ce dorm in Sion. Fireste , nu ma refer la scoala , sunt altele… In sfarsit , bine este sa ne laudam in Domnul ! Amin ! Pentru ca EL este Vrednic de toata Slava si Cinstea , atat in Ceruri cat si aici jos, pe pamant.
    De asemenea , ma bucur mult ca v-a placut micul meu studiu destinat Shavuot -ului. Este foarte frumos cand Biserica lui Yeshua revine la CELE SCRISE si VESNICE. Sa fiti binecuvantata si ocrotita din Sion !

  15. Pingback: Dosimeter

  16. jake zice:

    Schallom otnielabattzion !!!!!! Have a blessed passover !!!!! May the Holy Ghost be daily around you !!!!!!

  17. cornel zice:

    Şalom Otniela Bat Sion. Am citit despre sărbători pe blogul dv. Mă gândeam şi eu oare Dumnezeu n-a stat mai mult de vorbă cu Moise pe munte.. Credeţi că i-a scris numai tăbliile cu cele 10 porunci?

  18. livia zice:

    Amin!! slava Domnului pentru praznicele Lui glorioase!!

  19. julietapetrescu zice:

    Shalom. Am o intrebare.Rusaliile cad odata cu cele crestine?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s