Must sau… vin ?

  Cum este textual – biblic ?

StruguriIn multe Congregatii Bisericesti , la Cina Domnului, in loc de vin se imparte must, din consideratie – mai ales – fata de cei care au probleme cu alcoolul. Nu este datoria noastra pe acest blog sa stabilim daca aceasta practica este corecta sau nu, in termenii cei mai teologici, insa in randurile urmatoare vom analiza termenii originali folositi de Tanach si de  Brit Chadasha in pasajele in care se vorbeste despre vin.
Termenul ebraic folosit pentru vin este ” i a i n „. Acolo unde in Biblie este vorba despre vin in cazul unor actiuni sfinte, termenul folosit de fiecare data este ” iain”, adica vin fermentat. Sucul de struguri nefermentat , ” miz- anavim” , respectiv ” t i r o s h „, nu apare nicaieri in actiunile de inchinare inaintea lui Dumnezeu. Inca de la taierea imprejur a baiatului evreu, in ziua a 8 -a de la nasterea sa, acesta primeste  vin ( „iain „). Pahar cu vinMohelul isi moaie  degetul in vas si il lasa pe baietel sa linga vinul, acesta fiind un excelent leac de calmare a durerii.  Si samariteanul milostiv ( amintiti-va pilda din Brit Chadasha ) a tratat cu vin ranile omului cazut intre talhari ( vezi Luca 10 ), pentru a le steriliza, actiune care se poate realiza numai cu vin fermentat.  De asemenea, rabi Sha`ul  l-a sfatuit pe Timotei sa bea vin, pentru efectele sale curative. ( vezi 1 Tim 5 : 23 )
Yeshua Ha Mashiach a tinut Cina -cea-  de –  taina in cadrul Sarbatorii de Pesach ( vezi Matei 26 : 17 – 29 ). Astfel , participantii la masa de Seder ( comemorarea rituala a Exodului in cadrul familiei ) consuma 4 pahare de vin, fiecare avand o semnificatie deosebita:
1. Am fost scosi din robie
2. Am fost salvati
3. Am fost eliberati
4. Am fost primiti
SederYeshua a luat insa si un al cincilea pahar numit ” paharul lui Ilie” ( ” cupa lui Eliahu” ), pahar din care profetul Ilie va bea atunci cand va veni pentru a – L anunta pe Mesia. Deoarece la Pesach se bea numai vin fermentat, in paharul pe care EL l-a dat ucenicilor Sai, spunandu -le : ” Beti toti din el!” ( Matei 26 : 27 ) era un astfel de vin. Doar in cazul copiilor este  permis ca vinul sa fie diluat cu ocazia Sarbatorii de Pesach. Mai mult, datorita faptului ca Domnul Mesia Christos a introdus obiceiul Cinei Domnului in timpul Sarbatorii de Pesach, care avea loc in luna aprilie ( Nissan ),  este imposibil ca ucenicii sa fi consumat must nefermentat, deoarece in acea perioada a anului nu exista inca must proaspat, recoltarea strugurilor facandu-se toamna.
Cand Yeshua Ha Mashiach a transformat apa in vin ( vezi Ioan 2), nu era vorba de must ci de vin fermentat, avand in vedere ca nunul a observat ca vinul cel bun a fost servit la sfarsit, dupa ce invitatii la nunta se imbatasera deja.  De asemenea, faptul ca vinul nou nu este pus in burdufuri vechi, deoarece acestea se pot rupe in timpul procesului de fermentare, indica tot spre vinul fermentat.
Cu toate ca vinul ” inveseleste inima omului ” ( Psalmul 104 : 15 ), nu trebuie sa uitam nicio clipa ca el devine foarte daunator pentru oricine , daca este consumat in exces. Din cauza ca in Babilon nu crestea vita – de – vie, babilonienii foloseau pentru ritualurile lor bauturi ametitoare inlocuitoare. Ambrozie, parintele Bisericii din sec. al IV – lea , a spus : ” Noe, pe care potopul nu l-a lasat fara acoperire, a fost lasat descoperit de vin ! ” Nazireii, de exemplu, nu consuma deloc vin din cauza juramantului pe care l-au facut, insa la Sarbatorile stabilite de ADONAI ELOHIM, precum si la binecuvantarile de Shabat, kidush si havdala, la nunti si la Sarbatoarea de Pesach nu beau must, ci vin.  Yeshua Ha Mashiach - Cina cea de taina 2
Vinul fermentat folosit in cadrul serviciului de inchinare este numit si ” rodul vitei „. Iata ce le -a spus rabinul Yeshua  ucenicilor Sai : ” Va spun ca de acum incolo nu voi mai bea din acest rod al vitei pana in ziua cand il voi bea cu voi in Imparatia Tatalui Meu.” ( Matei 26 : 29 ) In Iudaism , dar si in perioada Bisericii Primare,  nu exista nicio interdictie asupra vinului. Sfanta Scriptura nu interzice vinul, insa acesta trebuie consumat intotdeauna cu discernamant si moderatie.
Daca Bisericile astazi vor sa tina cont de cei care au probleme cu alcoolul, nu este nicio problema daca acestor persoane li se da ofera must la Masa Domnului. Celorlalti insa , la pretioasa Cina ar trebui sa li se imparta vin. Noi, mesianicii, trebuie sa ne rugam pentru alcoolici, astfel incat sa poata participa la Cina Domnului si la Sarbatoarea de Pesach cum scrie in Biblie. Toti fratii nostri trebuie de fapt  sa urmeze cei patru  pasi descrisi la cele 4 pahare de la Seder : 1. sa fie eliberati de patima bautului ; 2. sa fie mantuiti; 3. sa fie transformati; 4. sa fie primiti. Amin, amin !

( Comentariu  de Daniela Reghina  Onu  ; Bucuresti , Decembrie  – 2013 )

17 răspunsuri la Must sau… vin ?

  1. Ana - Maria Conley zice:

    Noi aici in Hull England, la comunitatea mesianica, servim Masa Domnului cu vin fermentat. Dar stiu ca multe biserici neoprotestante prefera mustul nefermentat din anumite prejudecati.
    Barukh Hashem Otniella!!!!! Un subiect foarte interesant !!!!!!!

  2. Madi zice:

    Da , foarte interesant ! Daca asa scrie nu inteleg de ce tot schimba oamenii si trec peste ce este scris. Sau traducerile nu sunt foarte bune ? Totusi in Biblie scrie vin nu must.
    Am auzit ca in unele biserici se i-a cina cu suc de struguri sau de mere. Crezi ca e corect Otniela ??

  3. Bogdan zice:

    Shalom Otniela, sărut mâna !
    Am participat şi eu la un Pesah evreiesc în STatele Unite , la o biserică mesianică acum vreo trei ani. Am fost cu vărul meu şi mi- a plăcut foarte mult. Am servit mai multe salate amărui. Nu cred că ar trebui să fim suspiciosi faţă de vin. Oricum e o treabă simbolică şi dacă suntem conduşi de Duhul Sfânt ştim acest lucru. Cred că este important să nu trecem peste ce este scris rămânând în învăţătura curată fără improvizaţii cu tot felul de sucuri. Dacă suntem convinşi că Duhul Sfant a scris Biblia , atunci nu ar trebui să ne facem grijuri pentru băutorii păcătosi. Oricum ei nu au ce căuta la Cina Domnului.
    Fiţi binecuvântată !

  4. Teodora zice:

    Shalom. Eu am crescut intr-o biserica unde cina se lua cu vin. Si era foarte bine. De ce sa fie o problema vinul fermentat ? La cina vinul nu tine de sete. Vinul este un simbol.

  5. Cristina Sitaru - Stoian zice:

    Şalom, şi la mine in biserică , cina se ia cu vin fermentat şi nimeni nu s-a plâns niciodată de acest lucru.

  6. Anca Gore zice:

    Shalom, si totusi cum e mai corect ? Cu must sau cu vin fermentat ?

  7. Ibănescu Rodica Alice zice:

    Şalom. În biserica mea Cina Domnului se ia cu pâine dospită şi cu vin. Oare e vreo problemă?

    • Shalom, Alice! Nu este nicio problema. Desi graul fermentat are un anumit regim in Biblie, iar zeama de strugure fermentat, un altul.
      Ar fi o mare problema daca starea noastra spirituala nu ar fi vrednica de Masa Domnului. Spre exemplu, sa nu ne dusmanim fratii, sa nu-i clevetim in ascuns, sa nu inselam…etc. Altfel, degeaba tinem bine ritualul daca nu – i intelegem simbolurile.

  8. un ucenic zice:

    shalom sora Otniela. e corect cum scrie la Cartea Sfinta si nu altfel. minunat e Cuvintul lui Adonay!

  9. Arlette Şerban zice:

    Foarte interesante observaţiile D-voastră Otniela. N-aş fi înţeles niciodată Masa Domnului mai bine. Dumnezeu să vă binecuvânte!!

  10. Prieteni, va multumesc tuturor pentru participarea la acest topic. Va multumesc pentru credinta Dvs in actiune. Fiti binecuvantati din Sionul lui ADONAI! Yeshua chai!

  11. Matei vasile zice:

    Ce ingrediente avea azima
    1 avea sare ?
    2 avea ulei ?
    3 apa ?
    4 avea oare și drojdie ?.
    Va rog dați un răspuns
    Multumesc

  12. Arlette Şerban zice:

    Şalom. La mine în biserica baptistă se dau la Masa Domnului bucăţele de pâine dospită şi vin fermentat şi nimeni nu a obiectat. Nu înţeleg de ce se face atâta caz dacă vorbim de un act simbolic. Se bea doar o înghiţitură de vin. Nu bea nimeni nici măcar o jumătate de pahărel.

Lasă un comentariu