Primii evrei pe teritoriul vechii Dacii – ( 1 )

     a.  Primele atestări

Primul evreu ai carui pasi au atins pamanturile acestor tinuturi carpato-dunareano-pontice a fost umilul si inimosul pescar evreu , Andrei din Betsaida Galileii, fratele marelui apostol Petru.  Ambii frati au fost alesi de Isus Christos sa fie “ apostolos “ ( lb. greaca “ trimis “ ) sa duca cel mai frumos mesaj de iubire si iertare in lume. Desigur este un lucru cat se poate de semnificativ,   atat pentru crestinii formati ulterior  in acest spatiu,   cat si pentru evreii care s-au asezat  in acest creuzet  al confluentelor culturale,  ca Sfantul Andrei vine sa restituie  coloniilor grecesti ,  si asezarilor din jurul Pontului Euxin,  adevarata revelatie a credintei intr-un Mesia nu doar al evreilor ci si al neamurilor.
Origene  raporteaza aceste detalii in Cartea a III –a  a Comentariilor la Geneza !  In ampla lucrare  Acta Sanctorum  se spune  cu privire la apostolul Andrei, atunci cand este descrisa ziua de 30 noiembrie , Ziua Sf. Andrei : “ Si nu numai acestea , dar si inca alte neamuri , cate se afla in Tracia si Macedonia , pana la raul cel mare Istrul , si acestea tot in soarta apostolului Andrei au cazut.” 
Atunci cand ne referim la Scythia trebuie sa – i invioram contururile din punctul de vedere al stapanirii romane . Romanii din epoca imperiala intelegeau tinutul scytic ca apartinand  Dobrogei  actuale , numita in timpul lui Dioclitian , Scythia Minor . Mai general termenul se refera si la partile situate la Nordul si Rasaritului Pontului Euxin, precum si tinutul din N-V al  acestei mari care se afla sub stapanirea directa a Imperiului roman. Insa apostolul Andrei nu si-a concentrat  activitatea numai in Scythia Minor. El a ajuns la Sinope unde stia sigur ca se afla o colonie evreiasca ( deci apostolul ii vizita mai ales pe evreii din Diaspora ) , si apoi a inconjurat tot bazinul Marii Negre presarat cu multe colonii grecesti.  Cu siguranta el a vizitat cetatile Panticapaeum , Olbia , Tyras , Histria , Tomis , Callatis , Odessos si Mesembria, care erau legate intre ele printr-o cale ce se intindea de-a lungul marii.  Dupa ce a vizitat si alte orase din Tracia si Macedonia , el intemeie dupa traditie Biserica din Bizant.  Este un fapt incontestabil , care nu mai poate fi negat ca apostolul Andrei a predicat Evanghelia in limba elina ( apostolii cunosteau bine aceasta limba – Epistolele Noului  Testament , toate, sunt scrise in limba greaca , limba de circulatie in acea vreme ) prin partile vechii Dacii. Pe timpul imparatului Neron, si probabil si cu mult inainte , au existat destule  comunitati evreiesti elenizate pe pamantul Dobrogei.  Dupa porunca lui Isus – Yeshua – apostolii trebuiau sa raspandeasca Evanghelia mai ales printre evrei ( Matei 10: 5-6 )  :  “ Acestia sunt cei doisprezece , pe cari i-a trimis Isus , dupa ce le-a dat invataturile urmatoare : Sa nu mergeti pe calea paganilor, sis a nu intrati in vreo cetate a Samaritenilor; ci sa mergeti mai degraba la oile pierdute ale casei lui Israel .” Asadar , potrivit poruncii lui Isus apostolii au vizitat mai ales acele cetati unde se aflau sinagogi. Acolo Evanghelia a fost predicata in lumba greaca nu doar evreilor  , ci si acelora dintre neamuri care se apropiasera de religia monoteista a evreilor , si pe care Istoria ii cunoaste sub numele de “ tematori de Dumnezeu si de Legea Lui.” Din Faptele Apostolilor ( una dintre Cartile Noului Testament ) reiese ca Pavel a castigat multi adepti pentru Noua Invatatura tocmai in randurile acestor “ tematori de Dumnezeu.” Faptul acesta este de o mare relevanta , el dovedindu-ne ca noua religie ( de altfel socotita pe-atunci o secta iudaica ) , Crestinismul,  a avoluat pe paman romanesc , ca si in alte parti,  la inceputul primului mileniu d. Ch  , in mod direct din sanul Iudaismului. Este foarte interesant si demn de consemnat ca Sinagogile evreiesti au jucat rolul insemnat de mame ale Crestinismului , nimeni dintre apostoli si discipolii lor n-a trecut la Noua Religie fara sa fi cunoscut indeaproape Monoteismul mozaic. Ca au existat comunitati evreiesti bine organizate in tot bazinul Marii Negre , nu ne-o dovedeste numai activitatea misionara a lui Andrei . Intr-o scrisoare adresata imparatului roman Caius Caligula , regele Irod Agripa trece in revista toate acele tari locuite de evrei. Scrisoarea este mentionata in scrierile lui Filon din Alexandria , si din ea rezulta existenta de colonii evreiesti in Pamfilia, Cilicia , cea mai mare parte a Asiei , Bitinia “ pana in cele mai indepartate  golfuri ale Marii Negre. “ Evreii erau stabiliti in cuprinsul fostului Imperiu Alexandrin , in numeroase asezari grecesti de pe litoralul Pontului Euxin , chiar cu mult inainte de primul secol d. Ch. Aceasta stire extraordinara este confirmata in mod stralucit prin descoperirea mai multor inscriptii grecesti de provenienta ebraica,  cele mai multe astfel de pietre vorbitoare s-au gasit pe tarmul de miazanoapte al Marii Negre,  la Panticapaeum, Olbia etc.  De  asemenea si in spatiile vecine  ale coloniilor mentionate existenta evreilor a fost neindoielnica , date fiind stransele legaturi comerciale si politice dintre asezarile grecesti de pe intreg litoralul pontic. Metropola acestor colonii era Milet-ul , unde evreii s-au bucurat de o situatie politica favorizanta. O certa dovada aduce inscriptia din Panticapaeum , publicata in  Bulletin de l `Academie imperiale des Sciences de St. Petersburg. Dupa cum arata aceasta inscriptie , si alte cateva  gasite in aceeasi zona , numerosi sclavi si sclave ce apatineau familiilor evreiesti, isi asimilasera obiceiurile religioase ale patronilor. Emanciparea lor s-a facut adeseori cu necesara  conditie de-a pastra o anumita autonomie Sinagogii. Despre “ acesti tematori de Dumnezeu “ si despre viata lor religioasa a scris vestitul istoric Emil Schurer.
Un oras important , unde a existat o comunitate evreiasca organizata , in jurul catorva sinagogi , a fost Olbia , langa riul Borystenes.  Se stie ca Burebista , regele getilor a cucerit  acest oras in jurul anului 55 i Ch. , impreuna cu alte localitati de pe tarmul vestic al Marii Negre , pana la Apollonia.  Un alt polis  foarte important era Tomis, o metropola de 6 cetati. Aici veneau numerosi negustori din Alexandria care beneficiau de camere proprii de cazare. Si cum o mare parte a populatiei alexandrine era alcatuita din evrei , este foarte probabil ca printre acei negustori greci ai Orientului sa fie multi evrei elenizati. O piatra funerara descoperita la Constanta si descifrata de profesorul D.M. Teodorescu de la Universitatea din Cluj vorbeste despre un oarecare negustor de vinuri , venit din partile Egiptului, pe cat se pare evreu.
Meritul intr-adevar  considerabil in aceasta problematica a penetrarii spatiului vechii Dacii de catre eleni  ii revine regretatului arheolog Vasile Parvan   care a facut cercetari serioase in acest sens.  Cand spunem “ eleni “ ne referim bineinteles la o colectivitate  eterogena care ii include si pe  evreii de cultura elenista,  care in tot acest mediu destul de alogen,  ocupa un loc de frunte. Inca din vremea lui Alexandru cel Mare , evreii din cetatile grecesti se bucurau de egalitatea drepturilor cetatenesti. Ei se bucurau de toate atuurile civilitatii  , din punct de vedere economic toate ramurile activitatii sociale le erau deschise.  Evreii de –atunci nu prea se indeletniceau cu negotul – dupa parerea celor mai buni cunoscatori ai acestei epoci , 300 i. Ch – 300 dCh –   ci se dedicau mai mult agriculturii si industriei mici. Acest lucru il exprima Dollinger (  Die Juden in Europa  ) : “ Un popor harnic erau intotdeauna evreii. Atata timp cat au avut statutul lor propriu , agricultura, horticultura si meseriile erau ocupatiile lor de capetenie. In primele veacuri dupa Isus , si dupa imprastierea lor , ei reusisera sa ramana credinciosi obiceiurilor lor vechi.  Iosif Flaviu  lauda inca la inceputul celui de-al doilea secol harnicia conationalilor sai, in ceea ce priveste meseriile si agricultura.  In Literatura  Latina si in legile imparatesti , nu se gaseste nicio mentiune ca evreii s-ar fi dedat negotului unic, sau in genere , ca ar fi fost un popor de comercianti.”
Revenind la activitatea misionara a apostolului Andrei , putem deci constata ca  denunirea de “ Scythia “ fiind inteleasa in sensul ei general, cuprinde si Scythia Minor, adica Dobrogea romaneasca. Oricum , cert este ca fara existenta prealabila a unei colonii evreiesti pe litoralul Pontului Euxin, nu ar fi existat un apostol Andrei pe acest teritoriu.
Intr-un studiu semnificativ Istoria evreilor in terile noastre  ( 1913 ) , Nicolae Iorga fixeaza cateva repere bine definite legate de penetrarea si expansiunea treptata a evreilor in  spatiul vechi dacic .  Se stie ca in veacul al XIV-lea s-a dezvoltat pe teritoriul Romaniei de astazi forma voievodala si  cnezala. In forme mai evaluate au luat fiinta , in conditii mai favorabile ale vecinatatii , intai principatul Tarii Romanesti ( c . 1300 ) , apoi cel al Moldovei ( c. 1360 ). Insa aceste mici tarisoare nu aveau orase create care sa le confere un statut adecvat de civilizatie.  Astfel viata rurala prospera,   animand  cele doua tinere principate , din pacate  fara existenta oraselor  atat de importante in configurarea teritoriilor asemanatoare altora din Europa acelor timpuri. Singura posibilitate ramanea colonizarea cu targuri din regiunile vecine Ardealului si Galitiei. Existau pe atunci evrei in Brasov, Sibiu, Bistrita , care ne-au transmis cele dintai indicii de urbanitate , alaturi de alti alogeni, intre care sasii si cativa dintre unguri . Oricine va cerceta listele ( colectiile ) de socoteli din Sibiu si Brasov se poate convinge ; evidentele sunt elocvente , evreii au venit mai tarziu . Niciunul dintre actele care fac istorie in Romania veacului al XV-lea – si sunt in numar destul de mare – nu pomeneste de vreun negustor evreu. Este de la sine inteles ca trebuie sa  ne gandim la un comert incepator,  care ceva timp inainte de aparitia evreilor in Galitia fusese guvernat de armeni. Evreii inca locuiau in cartierele lor evreiesti  in Anatolia si Siria,  sau in Italia in vechiul Moncastro genovez. Fiii lui Istrael  nu o duceau rau nici pe vremea aceea cand in Moncastro –  desi era sub ocupatia tatarilor – guvernatorul s-a priceput sa-i protejeze ;  si pe buna dreptate, din randurile lor se infiripasera cei mai destoinici vraci ai Europei. Se stie ca vestitul Mengli – Ghirai  ii trimisese in ajutor lui Stefan cel Mare pe vraciul Solomon , “ ascutit la minte si cu barba rosie “,  cum il descrie Mihail Sadoveanu. Mai inainte de aceasta  trecuse prin Suceava,  in  1473  , chirurgul evreu – spaniol Isaac Beg  care vazuse la randu-i  de rana voievodului .  Evreii din Tarnova au jucat si rol de calai contribuind cu succes la uciderea tatarului Ciochi , fiul lui Nogai , care aspirase la titlul de tar al bulgarilor pe la sfarsitul veacului al XIII-lea. ( asa sustine Nicolae Iorga in Istoria evreilor in terile noastre.  ) . 
Sa ne fie asadar ingaduit sa mentionam ca pe cand Roma in ambitia ei necontrolata incepuse sa –si extinda cuceririle , evreii erau de mult timp pe malurile Marii Negre si ale Tibrului . Cele mai oficiale relatii intre Statul iudeu si romani dateaza din anul 165 i. Ch, insa la Roma traiau evrei dinaintea acestei date. Grecii au inventat termenul de “ Iudaeus “ pentru a-i denumi astfel pe evreii care populau provincial Iudaea , cei care traiau in Asia Mica , Siria , precum si in celalte zone ale lumii grecesti. Termenul de “ iudeu “ a fost asadar preluat de la greci iar romanii il vor legitimiza  in lucrarile istoricilor latini,  si in alte acte ale Imperiului cu un pronuntat caracter oficial.  Deci “ iudaeus “ erau toti practicantii si sustinatorii religiei iudaice : sclavi, liberti , mestesugari , comercianti,  originari din teritoriul palestinian,  si raspanditi in aproape toate coloniile grecesti din lumea romana.  Dar , in mod firesc de o prezenta evreiasca mai completa se poate vorbi numai dupa distrugerea Ierusalimului si devastarea Palestinei din secolele I si II d. Ch. Poporul evreu a fost astfel dispersat prin toate tinuturile Impariului Roman , inclusiv pe teritoriul Daciei.  Ei nu mai aveau o tara , nu mai aveau un Templu ( simbolul vajnic al religiei lor monoteiste ),   insa au rezistat peste veacuri datorita vointei de-a ramane evrei. Din nefericire , cu toate eforturile sustinute,  nu s-au gasit documente scrise care sa ateste o prezenta evreiasca sigura pentru acele timpuri indepartate. Nu trebuie sa disperam,  nu s-au pastrat nici izvoare scrise ale triburilor trace , ilirice , getice si dace in teritoriul dintre Nistru, Dunare si Tisa.
Dar oare  cum s-au impacat toti acestia cu religia israelitilor  ? In Occidentul Roman , pe la 205 i. Ch  , si-au facut aparitia cultele din Orient. Roma a incercat sa le starpeasca si sa-i oprime si pe evreii care aduceau cu ei noua credinta crestina , dar in cele din urma a trebuit sa cedeze in fata acestei noi religii care aparuse ca   un soi  de secta in Iudaism.  Pe tot intinsul Europei de astazi credintele monoteiste evreiesti incepusera sa prinda radacina. Cei care au studiat Manuscrisele de la Marea Moarta  au fost surprinsi sa constate asemanarea frapanta dintre doctrinele religioase ale evreilor esenieni,  care traisera in urma cu 2000 de ani la Qumran , si credinta lui Zamolxis , zeul dac.  Despre toate acestea a scris si istoricul evreu Josephus Flavius , un fost general si rabin , numele sau adevarat fiind Iosif ben Matatiahu, care dupa ce a rezistat in fruntea unei armate evreiesti , a trecut de partea cuceritorilor , a romanilor. In cartea sa de capatai ,  Antichitati iudaice,  el mentioneaza : “ Esenienii au bunurile in devalmasie iar bogatul nu se bucura intru nimic mai mult de cele ce are , decat acela care nu are niciun fel de avere. Si asa se poarta oamenii in numar de peste patru mii. Ei nu-si iau neveste si nici nu obisnuiesc sa aiba sclavi,  pe de o parte comsiderand ca robia duce la nedreptate , pe de alta parte dandu-si seama ca se iveste astfel un prilej de razvratire. Traiul lor seamana cu al asa-numitelor polistai daci .” ( pleistoi era denumirea data unei secte religioase a dacilor ).  Tot Josephus Flavius este cel care mentioneaza : “ Evreii refugiati in urma daramarii Ierusalimului de catre Titus ( 70 d. Ch. ) isi fac si ei aparitia pentru prima oara in partile dacice. Varati in afacerile minelor de aur ale Daciei , ca sa se razbune pe romani , alimentau cu bani rascoalele. “
Asadar istoricii Imperiului Roman au stiut ca pentru cohortele armatei romane care au distrus statul dac al lui Decebal , in anii 105 -106 , se aflau si soldati evrei.  Numele acestor soldati: Bar – Semes, Abba, Ierodes etc , au putut fi cu usurinta localizate pe inscriptii antice din Dobrogea , Banat si Transilvania.  De asemenea arheologii au mai descoperit o diploma de soldat veteran, daruita de imparatul Hadrian in anul 120 d Ch,  care  a fost dezgropata langa poarta castrului roman Sammur ( la N de Dej , langa Casin ) . Inscriptia “ Bari I Male Palmyr “ , se traduce prin   Bar – ( in Ebraica veche ) = fiu ; I ( Itshac ) , Male ( din Ebr, Maul ) = circumcis –  Fiul lui Itzhac circumcisul din Palmyra ( Siria ) .  Se stie ca soldatii romani obtineau astfel de diplome dupa prestarea a cel putin 25 de ani de serviciu militar.  Astfel in apropiere de Caransebes  la Jupa ( anticul Tibiscum ) au fost descoperite alte acte specifice prestarii serviciului militar in armata romana . Astfel soldatul evreu Bar Shimson , fiul lui Callistenis din Cesarea,  era  legionar in  Cohors I Vindelicorum Milliaria . Acestea sunt cele mai vechi documente istorice care atesta o prezenta evreiasca pe teritoriul Romaniei.  Mai tarziu evreul Philon din Alexandria incerca sa obtina bunavointa imparatului Caligula , amintind de existenta evreilor in toate cetatile lumii , pana in colturile cele mai indepartate ale Pontului Euxin.  Bogdan Petriceicu Hasdeu , istoric si lingvist roman , sustinea ca primii evrei ar fi sosit in tarile tracice inca de pe vremea Regatului Hashmoneilor ( 129 i Ch – 73 i Ch ). La Hotin au fost descoperite unele monede  din timpul macabeilor, validand intr-o oarecare masura teoria lui Hasdeu.  Nicolae Iorga avansase la randu-i ideea ca evreii au venit in Dacia dupa cucerirea acestei tari de catre legiunile romane . Sub imparatii romani Traian, Hadrian , Septimus Severus ,Marcus Aurelius , o serie de cohorte au luptat intr-adevar  pe teritoriul dacilor ( Ala I Ulpya Dacorum, Gemina Dacorum, Gardiana Miliaria,  VII si VIII Gallorum, I Ubiorum , Ala I Vespasian Dardanorum , Flota Classis Flavia Moesia , etc ). Toate aceste  forte militare romane au avut in randurile lor si soldati evrei.

b.  Mărturii arheologice şi epigrafice

    

    –  Monezi.  La Pojejena , un sat din judetul Caras –Severin , nu departe de Orsova , arheologii au descopeit in 1971 , in ruinele castrului roman , o moneda evreiasca din epoca revoltei lui Bar Kochba ( aprox. 133 d. Ch ) . Sub obisnuita frunza de artar care decora si alte tipuri de monede antice evreiesti , poate fi citita inscriptia : “ In al doilea an al libertatii Israelului .” Alte doua monezi antice evreiesti , una cu inscriptia “ Judaea Capta “ ( Judea invinsa ) , s-au pastrat la Muzeul din Timisoara unde mai existau alte   cateva monezi ale imparatului Vespazian ( 69-79 dCh ).
   – Altare .   La Sarmizegetusa s-a descoperit un altar ( sec al II-lea dCh ) cu o inscriptie greceasca in care o femeie evreica , Aelia Cassia , aduce lauda lui Theos Hypsistos ( Preainaltul  ) . Cassia I Se inchina lui Theos care inseamna Yahweh ( Dumnezeul Unic ) . Desigur intre soldatii legiunilor care au luptat in Dacia si au colonizat-o , unii il divinizau pe Jupiter , zeul suprem al romanilor iar altii venerau zeii greci sau sirieni. Soldatii evrei , crescuti in spiritual Monoteismului,  se inchinau numai   lui Adonai , Dumnezeul lui Avraam, Isaac si Iacov.
   – Inscriptii.     Pe o placa de aur gasita intr-un sarcofag langa Orsova  ( vechea asezare romana Dierna ) un evreu a scrijilat numele lui Dumnezeu ( JHWH ) Jahweh .
Imparatul roman Septimius Severus ( 222 – 235 d. Ch ) , si-a numit fratele , pe Alexandru Severus , guvernator al Daciei . Acesta ii admira mult pe evrei si i-a protejat pe cei  care traiau in Dacia romana ;  si nu intamplator evreii din Antiohia si Alexandria l-au numit pe Severus “ Syrus archis Synagogus “ ( aparatorul Sinagogii evreilor sirieni ). Bunavointa fata de evrei au manifestat imparatii romani Septimiu Sever ( 193 – 211 dCh ) si Caracalla ( 211 – 217 d Ch ) . Acestia i-au eliberat pe evrei de obligatia de a depune un juramant de fidelitate . In felul acesta copiii lui Avraam , fara a abjura credinta stramoseasca,  puteau sa detina functii publice in administratia romana . Asa se face ca evreul Herenius Gemelinus a ajuns sa ocupe functia de procurator de rang ecvestru al  Daciei Apulensis  , cu resedinta la Sarmizegetusa.  Evreii au locuit si in alte cetati din Dacia romana , la Apulum ( Alba Iulia ) , Ampellum ( Zlatna ) , Tomis ( Constanta ) , Napoca ( Cluj ), Patavissa ( Turda ) , Drobeta ( Turnu Severin ) etc . Nu mai putin de 25 de asemenea inscriptii au fost descoperite in 7 localitati ale Daciei romane.
   – Nume .   In Epigrafia romana din Dacia si Moesia Inferior vom intalni destule nume care amintesc de antroponimele latine si grecesti adoptate de evrei in Iudeea sau in Diaspora antica : Aurelia Sambatis , Abraenus ( Avram ) , Animas ( Hanina ) , Batsina  , Malchus , Salmos , Matavias , Jacubus , Sabatia , Hilaras ( Itzhac ) etc.
   In 1846 s-a rostuit o scrisoare adresata de “ mai multi israeliti din Transilvania “ catre istoricul Iosif Kemeny din Manastireni cu rugamintea de-a nu le uita istoria : “ In Transilvania unde istoria nu ne primeste deloc suntem priviti in permanenta ca straini , desi in anul 90 d. Ch , conform erei crestine , am savarsit fapte epocale , fiind chemati de regele Decebal al getilor pentru infrangerea romanilor . “  Aici insa avem de- a face cu o eroare istorica , pentru ca evreii n-au luptat sub stindardul dac , ci se aflau in randurile cohortelor romane.
Tot sub auspicii legendare ar putea fi amintita versiunea invatatului ardelean Johannes Lebellius , autorul poemului “ De oppide Thalmus “ , publicat in sec al X VI-lea in limba latina. Daca ar fi sa-i dam crezare lui Lebellius , localitatea Thalmus  (   Talmaciul de astazi , de langa Turnu Rosu , pe Valea Oltului ) a fost intemeiata de vechii evrei ajunsi in Dacia lui Decebal , dupa razboiul evreilor impotriva romanilor din anul 70 d Ch.  Se pare ca evreul Danista ( zaraful ) a obtinut de la regele Decebal dreptul de-a intemeia pe malul Oltului o cetate pe care a numit-o Thalmus , in cinstea Talmudului .
Dr. Liviu Sanie , de la Institutul de Arheologie din Iasi ,  istoric de o inalta tinuta stiintifica , bun cunoscator al celor doua civilizatii  daca si romana,  precum si a  istoriei  unor religii si etnii din Imperiul Roman ( distins cu premiul Academiei Romane in 1981 pentru lucrarea  Civilizatia romana la Est de Carpati si romanitatea Moldovei , sec II i Ch – II d Ch )  , afirma ca : “ Diaspora iudaica a precedat cu multe secole sfarsitul Statului evreu,  in sec 71 d. Ch. ,  acel an ce-a marcat interdictia unei reintoarceri , anul din care am devenit un popor fara un stat al sau… Prezenta iudaica in provinciile romane dunarene a avut proportii reduse si nu se poate pune problema unei continuitati pana la formarea statelor romanesti de sine statatoare ” . Istoricul semnaleaza prezenta evreilor in Evul Mediu,  pe teritoriul Romaniei de astazi, abia in secolele al XII –lea si al XIII-lea , in colonia genoveza de la limanul Nistrului , si in cele dintai comunitati cu o minima organizare statala din secolul al XVI –lea.

Bibliografie :
1. Levi, Adrian si Dana , Spiritualitatea iudaica , Editura ANTET  XX PRESS , Prahova ,  2007.
2. Le Bon, Gustave , Rolul evreilor in civilizatie ,  Editura ANTET  XX PRESS , Prahova ,  2010.
3. Asandului,  Gabriel , Istoria evreilor din Romania ( 1866 -1938 ) , Institutul European , Iasi 2004.
4. Eisenberg,  Josy , O istorie a evreilor , Editura Humanitas, Bucuresti , 1993 .

( Eseu istoric – argumentativ de Otniela – Daniela Onu ; Bucuresti , Mai – 2012 )

15 răspunsuri la Primii evrei pe teritoriul vechii Dacii – ( 1 )

  1. Matei Claudiu Arghire spune:

    Sarut mana, Shalom . Ca istoric nu-mi ramane decat sa va felicit pentru acest eseu . Foarte clar ati expus dovezile arheologice. Si eu am invatat si m-am documentat. Multumesc. Si cred ca toti cititorii vor fi de-acord cu mine ( sa inteleg ca e nou postat ) .
    Dumnezeu sa va binecuvinteze Otniela !

  2. Dana spune:

    Salom,

    Foarte bun acest post deoarece aduce in prim plan drumul Evangheliei din Ierusalim, Iudeea, Samaria si pana la marginile pamantului.
    Marii istorici si aheologi confirma faptul ca Apostolii Domnului Iisus Hristos au fost credinciosi si au urmat corect instructiunile asa cum sunt ele consemnate in Biblie.

    Va invit sa parcurgem impreuna acest taseu al Apostolilor asa cum gasim scris in Sfintele Scripturi.

    Evanghelia consemneaza foarte limpede faptul ca Apostolii Domnului propovaduiau pe Mesia lui Israel- Hristosul inviat in Templul de la Ierusalim si mai apoi in sinagogile evreiesti din Israel si diaspora dar si neamurilor asa cum gasim intamplarea cu Filip si etiopianul sau Petru si sutasul Cornelius.
    Atat oile pierdute ale lui Israel cat si neamurile au part de Evanghelie.

    Faptele Apostolilor 1
    8. Ci veţi lua putere, venind Duhul Sfânt peste voi, şi Îmi veţi fi Mie martori în Ierusalim şi în toată Iudeea şi în Samaria şi până la marginea pământului.

    Ierusalim
    Faptele Apostolilor 1
    12. Atunci ei s-au întors la Ierusalim de la muntele ce se cheamă al Măslinilor, care este aproape de Ierusalim, cale de o sâmbătă.
    13. Şi când au intrat, s-au suit în încăperea de sus, unde se adunau de obicei: Petru şi Ioan şi Iacov şi Andrei, Filip şi Toma, Bartolomeu şi Matei, Iacov al lui Alfeu şi Simon Zelotul şi Iuda al lui Iacov.
    14. Toţi aceştia, într-un cuget, stăruiau în rugăciune împreună cu femeile şi cu Maria, mama lui Iisus şi cu fraţii Lui.
    Faptele Apostolilor 2
    41. Deci cei ce au primit cuvântul lui s-au botezat şi în ziua aceea s-au adăugat ca la trei mii de suflete.
    Faptele Apostolilor 3
    1. Iar Petru şi Ioan se suiau la templu pentru rugăciunea din ceasul al nouălea.
    …Minuni in Temlul de la Ierusalim
    9. Şi tot poporul l-a văzut umblând şi lăudând pe Dumnezeu.
    10. Şi îl cunoşteau că el era cel care şedea pentru milostenie, la Poarta Frumoasă a templului, şi s-au umplut de uimire şi de mirare pentru ceea ce i s-a întâmplat.
    11. Şi ţinându-se el de Petru şi de Ioan, tot poporul, uimit, alerga la ei, în pridvorul numit al lui Solomon.
    Faptele Apostolilor 5
    42. Şi toată ziua, în templu şi prin case, nu încetau să înveţe şi să binevestească pe Hristos Iisus.

    Ierusalim, Iudeea si Samaria
    Marturia si moartea lui Stefan a adus cu sine urmatorul pas:
    Faptele Apostolilor 8
    1. Şi Saul s-a făcut părtaş la uciderea lui. Şi s-a făcut în ziua aceea prigoană mare împotriva Bisericii din Ierusalim. Şi toţi, afară de apostoli, s-au împrăştiat prin ţinuturile Iudeii şi ale Samariei.
    2. Iar bărbaţi cucernici au îngropat pe Ştefan şi au făcut plângere mare pentru el.
    3. Şi Saul pustiia Biserica, intrând prin case şi, târând pe bărbaţi şi pe femei, îi preda la temniţă.
    4. Iar cei ce se împrăştiaseră străbăteau ţara, binevestind cuvântul.
    5. Iar Filip, coborându-se într-o cetate a Samariei, le propovăduia pe Hristos.
    6. Şi mulţimile luau aminte într-un cuget la cele spuse de către Filip, ascultându-l şi văzând semnele pe care le săvârşea.
    7. Căci din mulţi care aveau duhuri necurate, strigând cu glas mare, ele ieşeau şi mulţi slăbănogi şi şchiopi s-au vindecat.
    8. Şi s-a făcut mare bucurie în cetatea aceea.
    ,,,,
    25. Iar ei, mărturisind şi grăind cuvântul Domnului, s-au întors la Ierusalim şi în multe sate ale samarinenilor binevesteau.
    26. Şi un înger al Domnului a grăit către Filip, zicând: Ridică-te şi mergi spre miazăzi, pe calea care coboară de la Ierusalim la Gaza; aceasta este pustie.
    27. Ridicându-se, a mers. Şi iată un bărbat din Etiopia, famen, mare dregător al Candachiei, regina Etiopiei, care era peste toată vistieria ei şi care venise la Ierusalim ca să se închine,


    40. Iar Filip s-a aflat în Azot şi, mergând, binevestea prin toate cetăţile, până ce a sosit în Cezareea.

    Apare in scena Apostolul Pavel
    Trimiterea lui Pavel la Tars
    Faptele Apostolilor 9
    6. Şi venind la Ierusalim, Saul încerca să se alipească de ucenici; şi toţi se temeau de el, necrezând că este ucenic.
    27. Iar Barnaba, luându-l pe el, l-a dus la apostoli şi le-a istorisit cum a văzut pe cale pe Domnul şi că El i-a vorbit lui şi cum a propovăduit la Damasc, cu îndrăzneală în numele lui Iisus.
    28. Şi era cu ei intrând şi ieşind în Ierusalim şi propovăduia cu îndrăzneală în numele Domnului.
    29. Şi vorbea şi se sfădea cu eleniştii, iar ei căutau să-l ucidă.
    30. Dar fraţii, aflând aceasta, l-au dus pe Saul la Cezareea şi de acolo l-au trimis la Tars.
    31. Deci Biserica, în toată Iudeea şi Galileea şi Samaria, avea pace, zidindu-se şi umblând în frica de Domnul, şi sporea prin mângâierea Duhului Sfânt.

    Fenomenul din Cezareea
    Faptele Apostolilor 10
    28. Şi a zis către ei: Voi ştiţi că nu se cuvine unui bărbat iudeu să se unească sau să se apropie de cel de alt neam, dar mie Dumnezeu mi-a arătat să nu numesc pe nici un om spurcat sau necurat.
    29. De aceea, chemat fiind să vin, am venit fără împotrivire. Deci vă întreb: Pentru care cuvânt aţi trimis după mine?
    30. Corneliu a zis: Acum patru zile eram postind până la ceasul acesta şi mă rugam în casa mea, în ceasul al nouălea, şi iată un bărbat în haină strălucitoare a stat în faţa mea.
    31. Şi el a zis: Corneliu, a fost ascultată rugăciunea ta şi milosteniile tale au fost pomenite înaintea lui Dumnezeu.
    32. Trimite, deci, la Iope şi cheamă pe Simon, cel ce se numeşte Petru; el este găzduit în casa lui Simon, tăbăcarul, lângă mare.
    33. Deci îndată am trimis la tine; şi tu ai făcut bine că ai venit. Şi acum noi toţi suntem de faţă înaintea lui Dumnezeu, ca să ascultăm toate cele poruncite ţie de Domnul.
    34. Iar Petru, deschizându-şi gura, a zis: Cu adevărat înţeleg că Dumnezeu nu este părtinitor.
    35. Ci, în orice neam, cel ce se teme de El şi face dreptate este primit de El.
    36. Şi El a trimis fiilor lui Israel cuvântul, binevestind pacea prin Iisus Hristos: Acesta este Domn peste toate.
    37. Voi ştiţi cuvântul care a fost în toată Iudeea, începând din Galileea, după botezul pe care l-a propovăduit Ioan.
    38. (Adică despre) Iisus din Nazaret, cum a uns Dumnezeu cu Duhul Sfânt şi cu putere pe Acesta care a umblat făcând bine şi vindecând pe toţi cei asupriţi de diavolul, pentru că Dumnezeu era cu El.
    39. Şi noi suntem martori pentru toate cele ce a făcut El în ţara iudeilor şi în Ierusalim; pe Acesta L-au omorât, spânzurându-L pe lemn.
    40. Dar Dumnezeu L-a înviat a treia zi şi I-a dat să Se arate,
    41. Nu la tot poporul, ci nouă martorilor, dinainte rânduiţi de Dumnezeu, care am mâncat şi am băut cu El, după învierea Lui din morţi.
    42. Şi ne-a poruncit să propovăduim poporului şi să mărturisim că El este Cel rânduit de Dumnezeu să fie judecător al celor vii şi al celor morţi.
    43. Despre Acesta mărturisesc toţi proorocii, că tot cel ce crede în El va primi iertarea păcatelor, prin numele Lui.
    44. Încă pe când Petru vorbea aceste cuvinte, Duhul Sfânt a căzut peste toţi cei care ascultau cuvântul.
    45. Iar credincioşii tăiaţi împrejur, care veniseră cu Petru, au rămas uimiţi pentru că darul Duhului Sfânt s-a revărsat şi peste neamuri.
    46. Căci îi auzeau pe ei vorbind în limbi şi slăvind pe Dumnezeu. Atunci a răspuns Petru:
    47. Poate, oare, cineva să oprească apa, ca să nu fie botezaţi aceştia care au primit Duhul Sfânt ca şi noi?
    48. Şi a poruncit ca aceştia să fie botezaţi în numele lui Iisus Hristos. Atunci l-au rugat pe Petru să rămână la ei câteva zile.

    Paganii au primit Cuvantul lui Dumnezeu
    Faptele Apostolilor 11
    1. Apostolii şi fraţii, care erau prin Iudeea, au auzit că şi păgânii au primit cuvântul lui Dumnezeu.
    …..
    6. Şi mi-am adus aminte de cuvântul Domnului, când zicea: Ioan a botezat cu apă; voi însă vă veţi boteza cu Duh Sfânt.
    17. Deci, dacă Dumnezeu a dat lor acelaşi dar ca şi nouă, acelora care au crezut în Domnul Iisus Hristos, cine eram eu ca să-L pot opri pe Dumnezeu?
    18. Auzind acestea, au tăcut şi au slăvit pe Dumnezeu, zicând: Aşadar şi păgânilor le-a dat Dumnezeu pocăinţa spre viaţă;
    19. Deci cei ce se risipiseră din cauza tulburării făcute pentru Ştefan, au trecut până în Fenicia şi în Cipru, şi în Antiohia, nimănui grăind cuvântul, decât numai iudeilor.
    20. Şi erau unii dintre ei, bărbaţi ciprieni şi cireneni care, venind în Antiohia, vorbeau şi către elini, binevestind pe Domnul Iisus.
    21. Şi mâna Domnului era cu ei şi era mare numărul celor care au crezut şi s-au întors la Domnul.
    22. Şi vorba despre ei a ajuns la urechile Bisericii din Ierusalim, şi au trimis pe Barnaba până la Antiohia.
    23. Acesta, sosind şi văzând harul lui Dumnezeu, s-a bucurat şi îndemna pe toţi să rămână în Domnul, cu inimă statornică.
    24. Căci era bărbat bun şi plin de Duh Sfânt şi de credinţă. Şi s-a adăugat Domnului mulţime multă.
    25. Şi a plecat Barnaba la Tars, ca să caute pe Saul
    26. Şi aflându-l, l-a adus la Antiohia. Şi au stat acolo un an întreg, adunându-se în biserică şi învăţând mult popor. Şi în Antiohia, întâia oară, ucenicii s-au numit creştini.
    27. În acele zile s-au coborât, de la Ierusalim în Antiohia, prooroci.
    Cipru
    Faptele Apostolilor 13
    2. Şi pe când slujeau Domnului şi posteau, Duhul Sfânt a zis: Osebiţi-mi pe Barnaba şi pe Saul, pentru lucrul la care i-am chemat.
    3. Atunci, postind şi rugându-se, şi-au pus mâinile peste ei şi i-au lăsat să plece.
    4. Deci, ei, mânaţi de Duhul Sfânt, au coborât la Seleucia şi de acolo au plecat cu corabia la Cipru.
    5. Şi ajungând în Salamina, au vestit cuvântul lui Dumnezeu în sinagogile iudeilor. Şi aveau şi pe Ioan slujitor.

    Fapte 17
    1. Şi după ce au trecut prin Amfipoli şi prin Apolonia, au venit la Tesalonic, unde era o sinagogă a iudeilor.
    2. Şi după obiceiul său, Pavel a intrat la ei şi în trei sâmbete le-a grăit din Scripturi,
    3. Deschizându-le şi arătându-le că Hristos trebuia să pătimească şi să învieze din morţi, şi că Acesta, pe Care vi-L vestesc eu, este Hristosul, Iisus.
    13. Şi plecând cu corabia de la Pafos, Pavel şi cei împreună cu el au venit la Perga Pamfiliei. Iar Ioan, despărţindu-se de ei, s-a întors la Ierusalim.
    14. Iar ei, trecând de la Perga, au ajuns la Antiohia Pisidiei şi, intrând în sinagogă, într-o zi de sâmbătă, au şezut.
    15. Şi după citirea Legii şi a Proorocilor, mai-marii sinagogii au trimis la ei, zicându-le: Bărbaţi fraţi, dacă aveţi vreun cuvânt de mângâiere către popor, vorbiţi.
    Fapte 14. Şi în Iconiu au intrat ei, ca de obicei, în sinagoga iudeilor şi astfel au vorbit, încât o mare mulţime de iudei şi de elini au crezut.

    Fapte 17

    1. Şi după ce au trecut prin Amfipoli şi prin Apolonia, au venit la Tesalonic, unde era o sinagogă a iudeilor.
    2. Şi după obiceiul său, Pavel a intrat la ei şi în trei sâmbete le-a grăit din Scripturi,
    3. Deschizându-le şi arătându-le că Hristos trebuia să pătimească şi să învieze din morţi, şi că Acesta, pe Care vi-L vestesc eu, este Hristosul, Iisus.


    17. Deci discuta în sinagogă cu iudeii şi cu cei credincioşi, şi în piaţă, în fiecare zi, cu cei ce erau de faţă.

    Grecia

    Capitolul 18
    1. După acestea Pavel, plecând din Atena, a venit la Corint.
    2. Şi găsind pe un iudeu, cu numele Acvila, de neam din Pont, venit de curând din Italia, şi pe Priscila, femeia lui, pentru că poruncise Claudiu ca toţi iudeii să plece din Roma, a venit la ei.
    3. Şi pentru că erau de aceeaşi meserie, a rămas la ei şi lucrau, căci erau făcători de corturi.
    4. Şi vorbea în sinagogă în fiecare sâmbătă şi aducea la credinţă iudei şi elini.
    5. Iar când Sila şi Timotei au venit din Macedonia, Pavel era prins cu totul de cuvânt, mărturisind iudeilor că Iisus este Hristosul.

    Fapte 18
    8. Dar Crispus, mai-marele sinagogii, a crezut în Domnul, împreună cu toată casa sa; şi mulţi dintre corinteni, auzind, credeau şi se botezau.
    9. Şi Domnul a zis lui Pavel, noaptea în vedenie: Nu te teme, ci vorbeşte şi nu tăcea,
    10. Pentru că Eu sunt cu tine şi nimeni nu va pune mâna pe tine, ca să-ţi facă rău. Căci am mult popor în cetatea aceasta.
    11. Şi a stat în Corint un an şi şase luni, învăţând între ei cuvântul lui Dumnezeu.
    12. Dar pe când Galion era proconsulul Ahaiei, iudeii s-au ridicat toţi într-un cuget împotriva lui Pavel şi l-au adus la tribunal,
    13. Zicând că acesta caută să convingă pe oameni să se închine lui Dumnezeu, împotriva legii.
    14. Şi când Pavel era gata să deschidă gura, Galion a zis către iudei: Dacă ar fi vreo nedreptate sau vreo faptă vicleană, o, iudeilor, v-aş asculta precum se cuvine;
    15. Dar dacă sunt la voi nedumeriri despre învăţătură şi despre nume şi despre legea voastră, vedeţi-vă voi înşivă de ele. Judecător pentru acestea eu nu voiesc să fiu.
    16. Şi i-a izgonit de la tribunal.
    17. Şi punând mâna toţi pe Sostene, mai-marele sinagogii, îl băteau înaintea tribunalului. Dar Galion nu lua în seamă nimic din acestea;
    ….
    24. Iar un iudeu, cu numele Apollo, alexandrin de neam, bărbat iscusit la cuvânt, puternic fiind în Scripturi, a sosit la Efes.
    25. Acesta era învăţat în calea Domnului şi, arzând cu duhul, grăia şi învăţa drept cele despre Iisus, cunoscând numai botezul lui Ioan.
    26. Şi el a început să vorbească, fără sfială, în sinagogă. Auzindu-l, Priscila şi Acvila l-au luat cu ei şi i-au arătat mai cu de-amănuntul calea lui Dumnezeu.
    27. Şi voind el să treacă în Ahaia, l-au îndemnat fraţii şi au scris ucenicilor să-l primească. Şi sosind (în Corint), a ajutat mult cu harul celor ce crezuseră;
    28. Căci cu tărie şi în faţa tuturor, el înfrunta pe iudei, dovedind din Scripturi că Iisus este Hristos.

    Pavel doreste sa viziteze Roma
    Fapte 19
    20. Astfel creştea cu putere cuvântul Domnului şi se întărea.
    21. Şi după ce s-au săvârşit acestea, Pavel şi-a pus în gând să treacă prin Macedonia şi prin Ahaia şi să se ducă la Ierusalim, zicând că: După ce voi fi acolo, trebuie să văd şi Roma.
    22. Şi trimiţând în Macedonia pe doi dintre cei care îl slujeau, pe Timotei şi pe Erast, el a rămas o vreme în Asia.

    Ajunsi la acst moment se cuvine a citim cu atentie urmatoarele:

    Fapte 26

    1. Agripa a zis către Pavel: Îţi este îngăduit să vorbeşti pentru tine. Atunci Pavel, întinzând mâna, se apăra:
    2. Mă socotesc fericit, o, rege Agripa, că astăzi, înaintea ta, pot să mă apăr de toate câte mă învinuiesc iudeii;
    ..3. Mai ales, pentru că tu cunoşti toate obiceiurile şi neînţelegerile iudeilor. De aceea te rog să mă asculţi cu îngăduinţă.
    4. Vieţuirea mea din tinereţe, cum a fost ea de la început în poporul meu şi în Ierusalim, o ştiu toţi iudeii.
    5. Dacă vor să dea mărturie, ei ştiu despre mine, de mult, că am trăit ca fariseu, în tagma cea mai riguroasă a religiei noastre.
    6. Şi acum stau la judecată pentru nădejdea făgăduinţei făcute de Dumnezeu către părinţii noştri,
    7. Şi la care cele douăsprezece seminţii ale noastre, slujind lui Dumnezeu fără încetare, zi şi noapte, nădăjduiesc să ajungă. Pentru nădejdea aceasta, o, rege Agripa, sunt pârât de iudei..

    Rabinul Saul din Tars asa cum bine stim este Apostolul Pavel care intelege foarte bine misiunea sa de a duce Vesta Buna celor 12 semintii ale lui Israel din imprastiere si neamurilor pagane respectiv prozelitii care se alipesc de Dumnezeu.
    Fapte 28
    Roma
    4. Găsind acolo fraţi, am fost rugaţi să rămânem la ei şapte zile. Şi aşa am venit la Roma.
    15. Şi de acolo, auzind fraţii cele despre noi, au venit întru întâmpinarea noastră până la Forul lui Apius şi la Trei Taverne, pe care, văzându-i, Pavel a mulţumit lui Dumnezeu şi s-a îmbărbătat.
    16. Iar când am intrat în Roma, sutaşul a predat pe cei legaţi comandantului taberei, iar lui Pavel i s-a îngăduit să locuiască aparte cu ostaşul care îl păzea.
    17. Şi după trei zile Pavel a chemat la el pe cei care erau fruntaşii iudeilor. Şi, adunându-se, zicea către ei: Bărbaţi fraţi, deşi eu n-am făcut nimic rău împotriva poporului (nostru) sau a datinilor părinteşti, am fost predat de la Ierusalim, în mâinile romanilor.
    18. Aceştia, după ce m-au cercetat, voiau să-mi dea drumul, fiindcă nu era în mine nici o vină vrednică de moarte.
    19. Dar iudeii, împotrivindu-mi-se, am fost nevoit să cer să fiu judecat de Cezarul, dar nu că aş avea de adus vreo pâră neamului meu.
    20. Deci pentru această cauză v-am chemat să vă văd şi să vorbesc cu voi. Căci pentru nădejdea lui Israel mă aflu eu în acest lanţ.

    Aici ma opresc cu speranta ca Firul mare al Evangheliei ne indereapta privirile spre Dumnezeul Cel Adevarat care este acelasi ieri , astazi si in veci :
    Dumnezeu Tatal, Dumnezeu Fiul si Dumnezeu Duhul Sfant !
    Pace si binecuvantare in Numele lui Yeshua Ha Mashiah Shel Iseael!

  3. Bogdan spune:

    Doamne, ce de informatii aveti aici Otniela ! Cum le-ati gasit ? Va multumim ! Cred si eu ” mantuirea vine de la iudei .” Sa nu uite de acest lucru nimeni. Mesia al nostru a fost EVREU. Shalom la voi toti.

  4. Adina S. spune:

    Shalom Otniela ! Va mutumesc pentru aceasta detaliata prezentare istorica. Mi-am imbogatit cunostintele mult. Dumnezeu sa va dea multa putere de la El sa va duceti mandatul de fiica a Israelului iubit pana la capat.

  5. Daniel Alexandru Galeriu spune:

    Salom , Sarut mainile Duduie Otniela , fiica Sionului
    Indiscutabila admiratie pentru toata abordarea acestei prezentari. Sunt istoric , si categoric dovezile Dvs sunt foarte convingatoare si echilibrat alcatuite in demonstratie. Aveti multe dovezi istorice noi, necunoscute de mine si de multi altii , cred . Stiam de admiratia lui Parvan pentru evrei , nu sunt prea sigur de N. Iorga desi teza lui despre evrei este destul de exacta.
    Dumnezeu fie cu Dvs , Otniela . Asteptam multe alte prezentari interesante despre evrei.

  6. Marian Chioveanu spune:

    Shalom. Va felicit pentru initiativa unor asemenea studii de istorie adevarata. Locuiesc in USA si imi era dor sa mai aud cate ceva de ” vechea Dacie .” Ma rog ca Dumnezeu sa binecuvinteze acest pamant .
    Imi imbogatesc cunostintele de cate ori va citesc Otniela.

  7. Adriano spune:

    Sarut mana. O-ho -ho …!!!! Dar ati studiat ceva ! Felicitari ! Am invatat din acest studiu mai mult decat din cartile de istorie in scoala.
    Cred ca putem afirma ca planul de expansiune crestina a viziunii lui Pavel a reusit cu succes. De unde reiese ca viziunea sa a fost si este una dumnezeiasca. Shalom cu toti cei care va citesc. Se merita.

  8. Dragi Prieteni, Shalom ! Va multumesc pentru participarea Dvs la acest topic. Ma onorati ! Va multumesc pentru frumoasele aprecieri si incurajari. Voi imi dati mereu imboldul de-a merge mai departe.
    Da, am studiat aparitia evreilor in spatiul romanesc, pentru ca mi s-a parut nimerit sa ne cunoastem radacinile. Este o datorie de onoare sa ne respectam inaintasii care au lucrat spre Slava lui Adonay. Iar eu, ca evreica mesianica, Ii multumesc lui Adonay Elohym pentru toti aceia din Poporul Israel care L-au acceptat , au lucrat si au suferit pentru Yeshua Ha Mashiach.
    Fie ca Adonay Elohey ha Ivrim sa va rasplateasca pe toti cu minunata Viata vesnica alaturi de Yeshua Ha Mashiach , in Slava Lui !

  9. Pingback: Evreii români | otnielabattzion – עותניאלה בת ציון

  10. Bogdan spune:

    Sarut mana. Deci Evul Mediu pe pamanturile Daciei vechi nu prea s-a laudat cu multi evrei….Asa gandeam si eu. In preajma Revolutiei de la 1848 erau mai multi in Iasul lui Cuza si Alecsandri.
    Foarte interesant studiu , Otniela ! Fiti binecuvantata! sa scrieti tot asa, shalom.

  11. Cristina Sitaru Stoian spune:

    Otniela iubita , iti multumesc pentru aceste informatii utile despre evreii din Romania. Spre rusinea mea, desi am o virsta , sunt pensionara dupa o viata petrecuta la catedra, nu stiam cum au aparut evreii in spatiul nostru romanesc.
    Fii binecuvantata , draga mea , cu multa putere de scrie mereu asemenea lucruri frumoase, ziditoare si interesante. Shalom tie si vizitatorilor tai!

  12. Catalina spune:

    Dumnezeu sa va binecuvinteze ! Un studiu foarte documentat ! Am invatat multe lucruri interesante citindu-va blogul , Otniela. Mult succes mai departe !

  13. Mihai Costea spune:

    De acord cu antevorbitoarea. M-am informat pentru o viata din acest studiu. N – am fost in tema cu acest subiect – apartia evreilor in Romania. Sarut mainile si multa binecuvantare in lucrarea grea la care v-a chemat Dumnezeu. El sa va insoteasca mereu…shalom.

  14. Shalom , Prieteni ! Va multumesc pentru participare. Daca macar o simpla farama de cunoastere si intelegere am reusit sa adaug, si tot e bine. Ma bucur ca ati citit acest modest episod al inceputurilor evreiesti pe meleaguri mioritice.
    Mashiach sa fie onorat in toate ! Binecuvantari din Sionul drag !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s