SARBATORILE DOMNULUI – ( 1 ) – ( Remember )

          Vom deschide acest studiu despre SARBATORILE DOMNULUI  ( asa le numeste Insusi Adonai in Tanach, de aceea vom pastra aceasta titulatura pentru toate cele 7 Sarbatori ) , referindu-ne la ele asa cum sunt infatisate in Torah , in Vaikra ( Levitic )  23 . Foarte multi crestini se intreaba deseori de ce trebuie sa tina aceste Sarbatori , daca si-asa se traieste in Noul Legamant. Da, se traieste intr-un Nou Legamant insa Cel Vechi nu a fost desfiintat ( Sava Domnului, fiecare poarta cu el o Biblie formata din Vechiul si din Noul Testament ) si apoi, copiii lui Dumnezeu trebuie sa  cunoasca  totul,  progresand continuu in intimitatea relatiei lor cu Domnul. Foarte multi se multumesc sa ramana in mostenirea lor , in care au facut primii pasi timizi pe Cale , creazand intr-o Biblie din care li s-a citit si li s-a explicat continuu. Dar acest lucru nu este indeajuns, cu totii  trebuie sa ne dorim mai mult din Dumnezeu, si implicit din Cuvantul  Lui, fiecare trebuie sa citeasca si sa inteleaga cu mintea lui, pentru ca orice credincios are nevoie de o relatie personala, vie cu Creatorul sau , Tatal nostru al tuturor, prin Yeshua Ha Mashiach- Isus Christos.
Pentru a ne imbogati relatia personala cu  Dumnezeu- Creatorul nostru ,  noi trebuie sa studiem, sa intelegem, si sa respectam Sarbatorile  Lui, asa cum sunt ele expuse in Levitic 23. Daca esti crestin si doresti sa-L intelegi pe Dumnezeu intr-un mod mai profund decat Il intelegi astazi, Sarbatorile vor incepe sa-ti reveleze lucruri noi legate de relatia ta personala cu Dumnezeul Bibliei. De ce? Iata de ce:
Trebuie sa intelegem ca Sarbatorile sunt ale Domnului ( LORDS`s FEASTS , asa ne arata si traducerea King James  si multe alte traduceri din ebraica,  ) , iar Dumnezeu ni le-a dat noua oamenilor ( atat evreilor cat si ne-evreilor )  sa ne invete ca:
1.      Ele sunt un SEMN intre EL si noi, un timp de intalnire special  intre divinitate si umanitate ( Exod 31: 13 ).
2.       Poporul Domnului a fost eliberat dintr-o crunta sclavie ( Exod 12 : 26-27 ).
3.       Sa ne aminteasca tuturor  ca El se ingrijeste de nevoile noastre zilnice ( Exod 12: 15-20 ).
4.      Poporul Lui trebuie sa se bucure  de Torah ( Deuteronom 16 : 14 ) .
5.       Mesia va muri, va fi ingropat si va invia (  Isaia 53, Zacharia 11: 12-13 ).
6.      Urmasii Lui vor fi imbracati in Puterea Duhului Sfant ( Fapte 2: 1-21 ).
7.      Invierea urmeaza mortii. ( Isaia 53, Apocalipsa 5 : 3-7 ).
8.      Mesia va fi un Rege incoronat pe vecie ( Apoc 5 : 4-5, Apocalipsa 2: 27,  14: 1-3, Apoc 19; 14-16 , 1 Petru 1 : 17 ).
9.     Va fi o Nunta a  lui Mesia, Fiul lui Dumnezeu, cu Mireasa Sa  (  Apoc 22: 17, Matei 25: 1-13 ).
10.   Mesia va veni a doua oara  (  Apocalipsa 22 : 12 , 2 Tesaloniceni 2 , Luca 12: 35-40,  21 : 29-38 ) .
11.  Va fi o Imparatie Mesianica,  (  Isaia 40: 1-11, 52, 60, Ieremia 31: 35-40, Ezechiel 20 : 38-42 , Zacharia 8 : 11-23 ), si multe altele.  ( Lectura continua aici ) 

About otnielabattzion - עותניאלה בת ציון

Evreica mesianica
Acest articol a fost publicat în Cultura si civilizatie iudaica, Teologie si Spiritualitate. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

26 de răspunsuri la SARBATORILE DOMNULUI – ( 1 ) – ( Remember )

  1. Adina S. spune:

    Shalom.Da, este un comentariu foarte complet. Am inteles abea acum ca sarbatorile ebraice nu sunt numai pentru evrei. Exista tendinta sa se desparta Vechiul Testament de Noul Testament in bisericile noastre. Si eu am facut aceasta diferenta lasand la o parte Vechiul Legamant ca si cand e desfiintat. Unii predicatori interpreteaza Biblia destul de eronat. Acum imi dau seama ca Dumnezeu vrea sa ma invete lucruri noi si frumoase si mai ales ca toata Biblia e CUVANTUL LUI DUMNEZEU.
    Va doresc un Paste minunat Otniela.

    • Shalom , Adina ! Yeshua este Viu ! Cu siguranta , ati inteles foarte bine. Daca Noul Testament nu este numai pentru evrei, nici Vechiul Testament nu poate fi. Din nimic iese nimic, din ceva intotdeauna va iesi CEVA. Daca Biserica lui Yeshua ( prin liderii ei, pentru ca cine da tonul face muzica – dar n-as vrea sa fiu in pielea niciunuia dintre cei care au condus stramb in Ziua Vesniciei ) renunta la Legea lui Dumnezeu, sustinand ca nu mai este sub Lege ci sub Har , atunci cea mai buna solutie ar fi sa nu se mai umble pe la amvoane cu Vechiul si Noul Testament. Sa se foloseasca clar numai Brit Chadasha. Insa vedeti , mi-e teama va Noul Testament nu se poate explica singur. Nu exista FUNDAMENTUL , TEMELIA.
      Ma bucur ca v-ati regasit ca personalitate rascumparata de Sangele Mielului in ambele Carti ale Bibliei, draga Adina. Fiti convinsa ca intotdeauna este mai bine sa -L luati pe Dumnezeu in intregime , asa cum este EL, nu asa cum va pot programa oamenii , dupa interesele lor. Ramaneti in EL SHADAYI ! Sa fiti binecuvantata din Sion !

  2. Madi spune:

    Shalom Otniela ! Multumesc de studiul acesta . Iti doresc un Paste fericit tie, sorei tale si parintilor tai. Dumnezeu fie mereu ocrotirea ta.
    Si o melodie care sper sa-ti placa: http://www.youtube.com/watch?v=BFtv5qe5o3c

    • Draga Madi , Shalom ! Ma bucur ca te-ai regasit in acest modest studiu al meu despre Sarbatorile Domnului. Ce frumos suna : ale Domnului ! Asta ar trebui sa statorniceasca in noi certitudinea ca suntem pe drumul cel bun. Suntem ai Domnului , daca facem ce spune EL . Amin, Glorie Lui !
      Yeshua a inviat ! Un Paste plin de Prezenta Regelui Inviat si tie !
      Multumesc pentru dedicatia muzicala.

  3. Bogdan spune:

    Otniela , Va doresc un binemeritat Paste. Dumnezeul Dvs pe care Il slujiti sa va daruiasca clipe frumoase alaturi de familie si de prieteni.
    Pentru ca sunteti o minunata fiica a lui Avram si pentru ca ne aduceti atat de multa bucurie si credinta prin mesajele Dvs , Dumnezeu sa va ridice mereu invingatoare peste toate circumstantele. Sa ne traiti, Otniela. Paste fericit !

    • Bogdan , Shalom ! Multumesc pentru urare ! Si tie iti doresc un Paste binecuvantat , o reconversie a Biruintei Invierii experimentata intr-un mod cat mai concret in propria-ti viata. Sa ramai neclintit in Credinta curata ” data sfintilor odata , pentru totdeauna.” Iar ceea ce ti-au insuflat parintii tai de-a lungul anilor sa rodeasca pentru largirea Imparatiei lui Christos.
      Yeshua a inviat ! Paste plin de Prezenta lui Yeshua Cel Glorificat , tie si alor tai !

  4. Dana spune:

    Hag Pesach Sameach Ve Kasher!
    Multa bucurie si lumina in Yeshua Ha Mashiah!

    Parshah Shemini – Leviticus 9:1-11:47
    Torah Reading for Week of April 1-7, 2012 – Nissan 9-15 5772
    The 5 Most Important Things to Know About Passover
    by Rabbi Benjamin Blech

    Our greatest contributions to the world summarized in five words: memory, optimism, faith, family, and responsibility.

    Scholars have long wondered why Jews who number less than one quarter of one percent of the world – as Milton Himmelfarb memorably put it, „The total population of the Jewish people is less than a statistical error in the annual birth rate of the Chinese people” – have had such a profound influence on almost every field of human endeavor.

    What accounts for the remarkable fact that in the 20th century, Jews, more than any other minority, have been recipients of the Nobel Prize, with almost one-fifth of all Nobel laureates being Jewish?

    Perhaps it all goes back to the very beginning of the birth of our people and the Passover holiday that we will shortly be celebrating.

    Passover conveys five major concepts that became our mantras for how to lead successful and productive lives. They are the five most important things to know about Passover, and to incorporate into every day of the rest of the year. Because we’ve absorbed them into our national psyche for the thousands of years since the Exodus, we’ve been privileged to fulfill in great measure our prophetically mandated role to become a light unto the nations.

    They are our greatest contributions to the world and can be summarized in five words: memory, optimism, faith, family, and responsibility.

    The Importance of Memory

    The Irish Catholic writer Thomas Cahill was so overwhelmed by how the Jewish people literally transformed the world that he authored what proved to become an international bestseller, The Gifts of the Jews. One of the major gifts he credits to Jewish genius is the invention of the idea of history.

    „Remember that you were strangers in the land of Egypt.” „Remember that the Lord took you out of the bondage of slavery.” Remember is a biblical mandate that had never seemed important to anyone else before the Jewish people came on the scene. It was the Passover story that initiated a commitment to memory.

    Henry Ford was famous for his belief that „history is bunk.” The Ford motor company is also famous for producing the Edsel. And both were probably equally stupid blunders. History is the only way we can learn from the past. History allows us to grow by standing on the shoulders of giants. Make a mistake once, and you’re human. Never learn from what happened before, and you’re brainless. That’s why it’s so important to heed the famous words of George Santayana that „Those who do not learn from the past are condemned to repeat it.”

    We know how horrible it can be to live without a personal memory of events that preceded. For an individual we have a name for it that fills us with terror: Alzheimer’s. It is a disease we fear perhaps even more than death because it leaves us living corpses. Strangely enough, we don’t have a similar word for the condition that describes ignorance of our collective past. Knowing what came before is almost as important in an historic sense as it is in a personal one. Only by being aware of our past as a people can our lives become filled with purpose and meaning.

    Memory links our past to our future. It turns history into destiny. Learning to treasure it was the first step in our climb up the ladder of greatness.

    The Importance of Optimism

    To study the Passover story in depth is to recognize that the most difficult task Moses had to perform was not to get the Jews out of Egypt, but to get Egypt out of the Jews. They had become so habituated to their status as slaves, they lost all hope that they could ever improve their lot.

    Without hope they would have been lost.

    The true miracle of Passover and its relevance for the ages is the message that with God’s help, no difficulty is insurmountable. A tyrant like Pharaoh could be overthrown. A nation as powerful as Egypt could be defeated. Slaves could become freemen. The oppressed could break the shackles of their captivity. Anything is possible, if only we dare to dream the impossible dream.

    In the story of America’s Great Seal, a particularly relevant chapter is the imagery suggested by Benjamin Franklin in August 1776. He chose the dramatic scene described in Exodus, where people confronted a tyrant in order to gain their freedom.

    „Pharaoh sitting in an open Chariot, a Crown on his head and a Sword in his hand, passing through the divided Waters of the Red Sea in Pursuit of the Israelites: Rays from a Pillar of Fire in the Cloud, expressive of the Divine Presence and Command, beaming on Moses who stands on the shore and extending his hand over the Sea causes it to overwhelm Pharaoh.”

    The motto he suggested, words based on the Passover story, inspired George Washington and the founding fathers of the American colonies to rebel against their British oppressors: “Rebellion to Tyrants is Obedience to God.”

    It was the biblical record of the Exodus that enabled the spirit of optimism to prevail for the followers of Martin Luther King in their quest for equal rights, because they were stirred by the vision of Moses leading his people to the Promised Land. It was the hope engendered by recalling how God redeemed our ancestors that allowed even Jews incarcerated in Auschwitz to furtively celebrate the Festival of Freedom and believe in the possibility of their own liberation.

    That optimistic spirit, based on our own miraculous history, is the second great gift we have given to mankind and defines our identity.

    The Importance of Faith

    A pessimist, it’s been said, is someone who has no invisible means of support.

    Jewish optimism is rooted in a contrary notion, a firmly held belief that we are blessed with support from above by a caring God. And that faith in a personal God gives us faith in ourselves, in our future and in our ability to help change the world

    The God of Sinai didn’t say „I am the Lord your God who created the heavens and the earth.” Instead, he announced, „I am the Lord your God who took you out of the land of Egypt, the house of bondage.” The God of creation could theoretically have forsaken the world once he completed his task. The God of the Exodus made clear He is constantly involved in our history and has a commitment to our survival.

    Thomas Cahill credits the Jews not only for monotheism but for this additional groundbreaking idea of a Divine being with Whom we share a personal relationship. This, he points out, is key to Western civilization’s concept of personal accountability, conscience and culpability for ourselves and the rest of the world.

    The Passover story conveys that history is not happenstance. It follows a Divine master plan. It has a predestined order. “Order” in Hebrew is “Seder” – and that is why the major ritual of Passover is identified by that name. Coincidence is not a Jewish concept. Coincidence is just God’s way of choosing to remain anonymous.

    Faith gives us the certainty that whatever our present-day problems, history moves in the direction of the final messianic redemption. That is what has always motivated us to believe in progress and to participate in tikkun olam, efforts to improve the world.

    The Importance of Family

    Passover taught us yet another major truth: the way to perfect the world is to begin with our own families.

    God built his nation by commanding not a collective gathering of hundreds of thousands in a public square but by asking Jews to turn their homes into places of family worship at a Seder devoted primarily to answering the questions of children.

    It seems all too obvious. Children are our future. They are the ones who most require our attention. The home is where we first form our identities and discover our values.

    More even than the synagogue, it is in our homes that we sow the seeds of the future and ensure our continuity. No wonder then that commentators point out the very first letter of the Torah is a bet, the letter whose meaning is house. All of the Torah follows only after we understand the primacy of family.

    The world may mock Jewish parents for their over-protectiveness and their child-centered way of life, but they are the ones chiefly responsible for the extraordinary achievements of their progeny.

    At the Seder table, the children are encouraged to be the stars and their questions are treated with respect. And that is the first step to developing Jewish genius.

    The Importance of Responsibility to Others

    One serious question begs to be asked as we celebrate our Divine deliverance from the slavery of Egypt. We thank God for getting us out, but why did God allow us to become victims of such terrible mistreatment in the first place?

    A remarkable answer becomes evident in numerous Torah texts. We were slaves in Egypt – and so we have to have empathy for the downtrodden in every generation. We were slaves in Egypt – and so we have to be concerned with the rights of the strangers, the homeless and the impoverished. We experienced oppression – and so we must understand more than anyone else the pain of the oppressed.

    The tragedy of our encounter with injustice was in no small measure meant to prepare us to serve throughout all future generations as spokesman for those with whose pain we can personally identify.

    The purpose of our suffering was to turn us into a people committed to righting the wrongs of the world, to become partners with God in making the world worthy of final redemption.

    We begin the Seder by inviting the hungry and the homeless to join with us. We conclude the Seder by opening the door for Elijah. It is our acceptance of responsibility to others that is the key to hastening the arrival of Messiah.

    From earliest childhood every Jew identifies with these five powerful ideas that are at the heart of Passover and its message. And precisely because memory, optimism, faith, family and responsibility have become such vital characteristics of our people, we have been able to achieve far beyond what anyone might have considered possible.

    Sabat Salom!

  5. Kate Allender spune:

    I wish you much joy in your heart this Pesach Otniella. We need to remember the escape from Egipt, but we need to hope in rhe plesant promisses of Adonai.
    Be blessed you and all the messianics visiting this site.

    • Shalom , Kate ! Nice to meet you again my site. Of course, remembrances are very useful , that is why ADONAI wants us to remember having in our homes stones of remembrances. As we know each level of our Faith requires a remember time, helping us to keep alive our hope in our Saviour. For if there `s was a Firing Bush shown to Moses , there`s more for us in our Lord Yeshua the Messiah. Praised be His Name forever.
      Thanks very much Kate , for your prayers. Yeshua is risen from the death !

  6. Daniel Alexandru Galeriu spune:

    Sarut Mana , duduie Otniela . Va doresc o sarbatoare frumoasa alaturi de familie.
    Am citit studiul D-voastra , Otniela si am realizat inca o data cat este de importanta toata Biblia.
    Multi spun astazi ca nu trebuie sa mai tinem nicio sarbatoare pentru ca Il avem pe Isus Hristos, dar culmea e ca El le-a tinut si nu a spus niciodata ca nu mai trebuie tinute. Nici apostolul Pavel nu a spus acest lucru negru pe alb.
    Fiti binecuvantata si purtata in calauzire mereu de Duhul Sfant.

    • Shalom ! Ma bucur mult , Domnule Profesor , ca imi cititi modestele mele studii.
      Aveti mare dreptate , Yeshua a tinut fiecare Sarbatoare iudaica, si a fost supus parintilor pamantesti in toate lucrurile. IL gasim la toate Celebrarile , incercand sa schimbe ceva in modul de gandire iudaic centrat pe implinirea ritualurilor formale, fara sprijin in continut. Mustrarile pe care EL deseori le adreseaza carturarilor si fariseilor nu-L atesta ca fiind un desfiintator al Legii, dimpotriva EL A INTARIT LEGEA CONFERINDU-I DIMENSIUNEA IUBIRII DUMNEZEIESTI.
      Nici apostolul Pavel , rabbi Sha`ul, nu a fost altfel. Durerea lui pentru poporul din care face parte este elocventa . Cand el afirma ” Caci Hristos este sfarsitul Legii ” ( Romani 10: 4 ), acest lucru trebuie bine inteles prin Lumina Duhului Sfant. Altfel afirmatiile Bibliei vor incepe sa se bata ” cap in cap ” , si imediat gnosticii vor trage concluzia ca Biblia se contrazice. Pentru ca Domnul Yeshua a spus ca ” nu a venit sa strice Legea ci s-o implineasca.” Si-atunci care ar fi intelesul enuntului apostolului ? Evident este vorba despre Legea ritualica, care IL substituia pe Yeshua. Daca insa Mantuitorul este CENTRUL Sarbatorii , daca EL este BUCURIA SUPREMA a acesteia, ma intreb poate oare fi ceva mai frumos si mai armonios ?
      Sa fiti binecuvantat din Sion , Domnule Profesor ! Yeshua a Inviat ! Glorie Mielului !

  7. Dikie Siwinski spune:

    Shalom Otniella ! Chag Pesach Sameach ! I and Felicia ( who is like you dear, a meesianic jew ) I wish you the best Pesach in the wold.
    May Lord Jesus Yeshua be with you at your every daily step, dear Bat Zion . Bless you !

    • Shalom, Dikie ! Toda , the same to both of you !
      Knowing that our Lord is risen from the death, He The real Lamb in the world , this could really be a tremendous happiness in our lives. In fact He is the real fulfilment of the Passover. Amen !
      May you and Felicia be bleesed from Zion with much Shalom in your lives. And thanks for your prayers.

  8. Jimmy Blair spune:

    Dear Bat Tzion Shalom to you and grace , from our Father and Lord Jesus – Ieshua !!!!
    I wish you a Happy Passover ! I always pray for messianic jews and when my friends are stupid asking me why I always have for them the answer : becouse my Saviour is a Jew.
    God bless you Otniella ! Stay strenghtened in our God.

  9. Raymond Amster spune:

    Chag Pesach Sameach ! Wish you a wonderful peaceful Passover !
    ADONAI keep free and joyful in His Son – Meshiach , Otniella
    Be blessed for Zion sake !

    • Shalom , Raymond ! Nice to meet you again my site. Thanks very much. Indeed I had a special Passover. Yes, you are right, only in Machiach we could be free, Yeshua is the Need of this world. And He is risen forever from the death. He is The One who tooh away the power of the death. Praise The Lord God Almighty of Israel !
      May you be blessed from Zion , for Zion `sake.

  10. Rebecca and Max T. Wolvin spune:

    Dearest Otniella , Shalom ! Chag Sameach ! May you have a very cheer Passover knowing for sure our Meshiach is alive. Be blessed with a lot of joy in your heart celebrating a our wonderful Lord Yeshua . We never forget to pray for you. Shalom everybody !

  11. Anita - Nehmina spune:

    Otniella , CHAG SAMEAKH ! I wish you a wonderful Pesach full of happiness and peace. Lord Meshiah be with you these days and with your family.
    Yeshua Meshiah is the Lord Almighty God !
    Much bless from Hashem.

  12. Dana spune:

    Sabat Salom!

    | PERICOPA SHEMINI (Leviticul 9:1-11:47) |

    BUNATATE FARA INTERES (Shemini 5763)
    Scris de Sorin Rosen
    Vineri, 28 Martie 2003 02:00
    DVAR TORA

    Printre multe alte lucruri deosebit de interesante, pericopa de saptamana aceasta abordeaza si un subiect la fel de actual in zilele noastre ca si in urma cu mii de ani, atunci cand a fost data Tora evreilor la Muntele Sinai: kashrut, regulile alimentare evreiesti. Si printre altele, in Shmini, Tora prezinta toate pasarile interzis de a fi mancate pe motivul ca „nu sunt pure”. Astfel, vulturi, bufnite, ulii sau corbi nu sunt permisi in „dieta” traditional evreiasca… „Absolut de inteles”, veti spune poate, „in fond toate aceste pasari sunt rapitoare, pasari de prada, iar iudaismul incearca sa promoveze, printre altele, pacea si linistea. Este normal ca pasari care intrunesc trasaturi de caracter atat de violente sa nu isi aiba locul in lista acelora pe care Tora le declara kasher…”

    Insa in versetul 11.19 din Leviticul, chiar in toiul acestei enumerari, o pasare cu un nume mai putin obisnuit este prezentata ca fiind de asemenea interzisa pentru consum, nekasher. Este vorba despre hasida, adesea tradusa in limba romana prin „barza”. Numele in romana nu spune nimic, insa in ebraica hasida provine de la aceeasi radacina cu cuvantul hesed, care inseamna „bunatate”.

    In Bereishit Raba 17.4, Midrashul spune ca primul om, Adam, a fost cel care a dat nume tuturor fiintelor vii (animalelor) si ca – mai mult – numele pe care le-a ales au fost in concordanta cu trasaturile comportamentale ale animalelor. De exemplu, magarul este denumit in limba ebraica hamor, de la radacina homer, care numeste o componenta eminamente fizica. (Magarul, cel care prin poverile mari pe care le cara si prin comportamentul sau indaratnic face aluzie la fizic mai mult decat la spiritual, poarta in ebraica un nume pe masura acestor caracteristici…)

    Dar daca regula s-ar mentine, de ce oare atunci pasarea numita hasida, care este „renumita” in acest sens pentru bunatatea ei, nu este kasher?!? Este de inteles ca vulturul sa fie trefa (sau treif, adica ne-kasher), pentru ca nu este bine din punct de vedere spiritual sa ii „preluam” trasaturile violente. Dar daca hasida face acte de bunatate, de ce nu am dori sa „preluam” aceste trasaturi?!?

    Intr-o discutie deosebit de interesanta, Talmudul explica faptul ca „hasida face acte de bunatate, daruind mancare prietenilor ei”. Un ilustru comentator din secolul al 19-lea, Rim, continua explicatiile oferite de Talmud, spunand ca hasida daruieste mancare numai cercului ei restrans de prieteni, si nu altora. O asemenea bunatate partiala si partinitoare este trasatura de caracter pe care Tora nu doreste sa ne-o insusim si de aceea hasida nu este kasher.

    Transferand povestea hasidei la oameni, un exemplu elocvent se impune: in urma cu aproximativ 100 de ani, un grup de locuitori ai Ierusalimului, vecini intre ei, au dorit sa fondeze o societate de intrajutorare. Printre activitatile propuse erau invitatii schimbate intre membri pentru participarea la mesele de Shabat, colecte de haine pentru familii nevoiase, imprumuturi fara dobanda pentru cei care doreau sa porneasca o afacere si multe altele.

    Grupul de vecini a mers in consecinta la rabin, si nu la unul la intamplare, ci la o personalitate a lumii rabinice, Rabi Iehoshua Leib Diskin, pentru a-i cere binecuvantarea la debutul acestei initiative. „Ce se intampla daca o persoana din afara cartierului vostru are nevoie de ajutor?”, i-a intrebat rabinul. „Ne-am decis sa limitam activitatea noastra la cartierul in care locuim, asa ca vom fi nevoiti sa refuzam politicos.”, au raspuns oamenii.

    Rabi Diskin a raspuns: „Este foarte frumos sa va ajutati prietenii si familia. De fapt, Talmudul obliga orice evreu sa ajute mai intai pe cel care ii este mai aproape – familia, comunitatea – si numai apoi pe restul celor aflati in nevoie. Insa hesed adevarat este numai atunci cand bunatatea se rasfrange asupra tuturor. De vreme ce bunatatea pe care o promovati este numai spre binele vostru, lipseste altruismul si deci actul de bunatate respectiv valoreaza mult mai putin.”

    In zilele noastre, dupa 100 de ani de la povestea din Ierusalim si dupa 5763 de ani de la consemnarea in Tora a interdictiei de a consuma hasida, istoria se repeta, asa cum a facut-o dintotdeauna. De cate ori nu ne tratam prietenii cu masura contra masura, cu „ce ai facut tu pentru mine, ca uite ce am facut eu pentru tine…”? Daca primim o rugaminte, o cerere de ajutor de la un vecin sau coleg de birou, o vom onora de indata… Dar oare se poate spune la fel despre o cerere pe care o primim de la un om complet necunoscut?

    Oare de ce se intampla asa? Pentru ca de fapt, in majoritatea cazurilor, gandul din spatele „bunatatii” sau „amabilitatii” unora este doar unul de genul „te servesc, pentru ca poate voi avea si eu odata nevoie de tine”…

    Iudaismul spune ca atunci cand o persoana cere o favoare, are nevoie de ajutor sau este intr-o situatie neplacuta in care interventia noastra este binevenita, sa nu ne punem problema numai prin prisma unei viitoare „plati”. Pentru ca daca facem asta, singurii pentru care facem actul respectiv de bunatate sau amabilitate suntem noi insine.

    Desi dorim acest lucru cat mai departe de oricare dintre noi, exista o situatie particulara pe care Tora o scoate in evidenta ca fiind hesed sel emet (adevarata bunatate): participarea la o inmormantare. Pentru ca stim cu siguranta ca persoana decedata (Doamne fereste!) nu va putea niciodata sa ne intoarca „favoarea”…

    Este o lectie valoroasa pentru noi toti. O lectie care merita invatata pentru ca – asa dupa cum spune si traditia noastra – chiar Templul din Ierusalim a fost distrus pentru simplul motiv ca oamenii se urau intre ei fara motiv. Numai antidoturi puternice ale aceste uri, anume bunatatea si intrajutorarea, pot asigura un viitor firesc, luminos, pasnic si o lume „destul de mare” pentru toti. Este un gest mic, ca atunci cand facem un lucru bun pentru cineva, sa facem acel lucru bun pentru respectiva persoana si nu pentru noi sau pentru eventuale foloase ulterioare.

    Este un gest mic, dar care poate insemna mult… Pentru ca, asa dupa cum spune si regele David in Psalmul 89, OLAM HESED IBANE! („lumea este cladita pe bunatate”)

    Shabat Shalom!

  13. Shavua Tov , Dana ! Frumoasa pericopa ! Extinzand Mesajul , Bunatatea si Indurarea de care vorbeste David in Psalmii sai , se regasesc in cea mai sublima Invatatura a lui Yeshua Ha Maschiach : ” Faceti bine ( tuturor oamenilor si ) celor ce va urasc.” Numai asa lumea poate fi cladita pe BUNATATE. Pentru ca NUMAI ADONAI ESTE BUN ! Glorie Lui ! Iar noi trebuie sa fim ( sa tindem, printr-o innoire a mintii , a inimii si a duhului nostru renascut din Natura Divina ) asemeni Tatalui nostru !
    Multumim , Dana ! Si pentru filmuletele folositoare. Sa fii binecuvantata din Sion !

  14. ariel spune:

    Sarbatorile Domnului?? A ,da!! Craciun ,boboteaza ,paste ,inaltare rusali;da ! astea sint sarbatorile domnului…Dar nu a lui Yahweh(cu vocale si consoane) probabil ale emanatiei yudeo-cristo-pagina adonai.Yahweh(cu consoane si vocale) are sarbatorile stabilite in raport de calendarul stabilit de EL; nu de Hillel. Sarbatorile lui Yahweh nu sint ale lui adonai ;adonai nu exista este surogatul evreesc al Creatorului. Yahushua(h) a facut cunoscut NUMELE lui Abba
    nu la numit ha shem;nici adonai la numit pe nume ;pentru-ca numele LUI era in El; ce spun rabinii e minciuna .Tanachul evreesc este ca si biblia cristo-pagina contrafacuta ,in special au scos Numele Adevarate si le-au inlocuit cu surogate ;Evreii in Tanach pe Yahweh si l-au introdus pe adonai sau hashem.Cristo-paginii au scos pe Yahweh si au introdus pe baal=domnul.cine spune ca n-are importanta citeste Yereme-Yah 23 v 27.Plus de asta in Scripturile care le citesc (studiez) nu exista nume paginizate sau surogate ;sint numele Reale (cu vocale si consoane)Ideia draceasca ca sa perdut pronuntarea corecta vine de la rabini..ca sa urmeze TRADITIA si au ignorat porunca lui Yahweh (cu vocale si consoane)Deotro 10 v20.

    • Draga Ariel , imi pare nespus de rau pentru tine ca esti mereu suparat, frustrat si pus pe harta. Imi dau seama ca ai nemultumirile tale si nu prea ai unde sa ti le manifesti , si de aceea crezi ca acest blog iti poate oferi sansa sa te descarci de amaraciune. Imi pare rau …chiar imi pare rau dar problemele tale sunt mult mai reale, tu de fapt esti tare furios pe Dumnezeu.
      Asa ca fratele meu evreu , pana nu -ti rezolvi problemele pe verticala cu Adonai – Elohim – Yahweh , ma tem ca te manii in zadar . Nu vei castiga nimic decat mai multa amaraciune , mai multa frustrare. Cred ca nu esti pe o cale buna, scormonesti in lucruri mai putin esentiale in loc sa mergi la radacina problemei : relatia ta personala cu Mesia. Daca IL vei cauta sincer , IL vei gasi . Este o Promisiune ! Parintii nostri, in vechime, ori de cate ori L-au cautat pe Dumnezeu , L-au gasit ( v. 2 Cronici 15: 4 ) , cu-atat mai mult noi, aceia care avem realitatea Prezentei lui Maschiach, Fiul lui Dumnezeu.
      Fie ca Ruach Ha Kodesh sa te calauzeasca in tot Adevarul Bibliei. Si nu uita …numai ” Mesia este Calea, Adevarul si Viata.” Sa fii binecuvantat din Sion cu mult Shalom, in suflet, in familie si in viata.

  15. Dana spune:

    Salom Ariel,
    Nu inteleg de ce esti atat de suparat pe rabini, Nu stu ce studiezi tu si ce confuzii ai cu privire la alfabetul ebraic. Daca nu ai vazut niciodata un sul al Torei nici nu intelegi cum atata textul original al Sfintei Scripturi.
    Esti agresiv si nu-ti face cinste acest stil.

    Dumnezeu sa te binecuvanteze cu intelepciunea care vine de la El.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s