SMOCHINUL – SIMBOLUL PROFETIC AL ISRAELULUI


   – Eseu de argumentatie –

        de Otniela – Daniela Onu

 YESHUA  le-a spus ucenicilor Sai: ” De la smochin invatati pilda lui. Cand ii fragezeste si infloreste mladita, stiti ca vara este aproape. Tot asa si voi , cand veti vedea toate aceste lucruri, sa stiti ca Fiul omului este aproape , este chiar la usi.  Adevarat va spun ca nu va trece neamul acesta pana se vor intampla toate aceste lucruri.” ( Matei 24: 32-34 ). Aceste invataturi au fost date de Domnul si Mantuitorul nostru in cadrul predicii de pe Muntele Maslinilor. YESHUA  a vorbit atunci si despre ultimile evenimente din Istorie. In Evanghelia dupa Marcu , in capitolul 13  este prezentata de asemenea o prelegere referitoare la vremurile din urma.
Cu privire la informatiile care apar in aceasta cuvantare, se ridica urmatoarea intrebare fundamentala: ce semnificatie are smochinul in evenimentele relatate? Ei bine, el trebuie inteles aici ca un SIMBOL pentru Israel – atat pentru popor cat si pentru tara. Inca de pe paginile Vechiului Testament ne intalnim cu aceasta simbolistica clara si sigura ;  sa vizualizam intai  Cartea profetului Ieremia. Acesta a relatat ca a vazut ” doua cosuri cu smochine puse inaintea Templului Domnului” ( Ier. 24 : 1 ). Unul dintre aceste cosuri continea smochine coapte , foarte dulci, insa celalalt avea fructe rele, necomestibile. Tot asa, in Israel exista oameni buni si oameni rai, iar Dumnezeu va da fiecaruia rasplata cea dreapta, asa cum va face cu fiecare om din lume.  ( Lectura continua aici ).

Anunțuri

Despre otnielabattzion - עותניאלה בת ציון

Evreica mesianica
Acest articol a fost publicat în Proza, Teologie si Spiritualitate. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

21 de răspunsuri la SMOCHINUL – SIMBOLUL PROFETIC AL ISRAELULUI

  1. Matei Claudiu Arghire zice:

    Buna dimineata si Shalom . Un eseu foarte clar . D–voastra , Otniela , sunteti profund ancorata in Adevarul Bibliei. Admir acest lucru la toate scrierile D-voastra. Omul se clarifica mai bine dupa v-a citit eseurile.
    Dumnezeu sa va umple cu Harul Lui in continuare.

    • Shalom , Claudiu ! Ma bucura mult afirmatia ta , este foarte bine, nemeritat de bine sa fii ancorat in Cuvant. Prin Cuvant IL cunoastem pe Dumnezeu si ne prindem de EL, de fapt ne lasam cuprinsi de EL intr-o asemenea masura in care duhul nostru se lasa invadat de Duhul Bibliei. O intelegere corecta si eficienta a Bibliei nu vine neaparat prin filiera logic – mentala ci prin Revelatie duhovniceasca.
      Si tie , mult Har in continuare ! Sa fii binecuvantat din Sion !

  2. Adina S. zice:

    Un eseu foarte bine argumentat ! Merita citit si studiat ! Il recomand tuturor vizitatorilor acestui blog .

  3. Madi zice:

    Da , merita studiat eseul. Este foarte frumos si interesant. Dumnezeu sa te binecuvinteze , draga Otniela ! SA te tina mereu biruitoare cu dreapta Lui !

  4. David J. Stoenescu zice:

    Sarut Mana si Shalom
    Felicitari pentru eseu. am inteles mai bine si eu semnificatie smochinului. Si Domnul Isus a vorbit despre un smochin si a certat un smochin. Nu cred ca l-a certat pentru veci cum sustin cei care nu cred in ramasita mantuita. Eu cred in restaurarea Israelului si iubesc acest popor.
    Bine spunea Madi ( Dumnezeu sa o binecuvinteze ! ) cine se atinge de evrei se atinge de lumina ochilor lui Dumnezeu. Dumnezeu i-a certat dar nu i-a lepadat. Sa-L lasam pe Dumnezeu sa judece sa nu cadem noi la judecata cu EL , nu vom scapa usor .
    Otniela sa ne fiti in continuare o binecuvantare si o incurajare !

    • Shalom, Domnule Stoenescu ! Va multumesc pentru apreciere , Slava toata I Se cuvine doar Mielului ! Desigur Smochinul este simbolul biblic preferential al Israelului. Si se pare ca pe langa celelalte simboluri, semnificatia sa este mult mai bogata in ceea ce priveste paleta de sensuri adanci, profetice , cu referire directa la Israel.
      Cand ati mentionat ca Domnul nostru Yeshua a blestemat un smochin , probabil ati avut in vedere textul din Matei 21 : 18 -22 . Exista tendinta sa se interpreteze acest text supra -metaforic , Cuvintele Domnului : ” De-acum incolo in veac sa nu mai dea rod in tine ! ” , fiind de fapt atribuite Israelului. Este cat se poate de eronata o asemenea interpretare , pentru ca ea ii sfideaza Natura lui Yeshua si o contrazice flagrant. Nu se poate ca Mantuitorul care Si-a implorat pe cruce Tatal sa-I ierte calaii , sa blesteme ceva timp inainte un popor intreg. Este imposibil ! Yeshua Ha Mashiach a venit SA MANTUIASCA lumea pierduta nu sa o osandeasca !
      Asa ca Domnule Stoenescu ati afirmat corect despre Israel : Dumnezeu i-a certat dar nu i-a lepadat. Si acesta este un mare adevar. Dumnezeu i-a mustrat , i-a pedepsit pe evrei , dar nu i-a lepadat. Slava Lui !
      Sa fiti binecuvantat de Dumnezeul Atotputernic al lui Israel !

  5. Arnold F. Ambroziak zice:

    Shabbat Shalom in Yeshua s Name ! For every messianic people visiting Otniella site . Yeshua Meshiach is the LORD GOD ALMIGHTY !!!!!!

  6. Dana zice:

    PERICOPA VAIKRA (Leviticul 1:1-5:26)
    UN MIROS PLACUT (Vaikra 5767)
    Scris de Sorin Rosen
    Miercuri, 21 Martie 2007 02:00
    …Ola ishe reiah nihoah la’Hashem.
    …o ardere-de- tot, o jertfa mistuita de foc, cu un miros placut pentru Dumnezeu.
    (Levitic 1:9)

    Acestea sunt cuvintele pe care le foloseste Tora in Leviticul 1:9. Aceeasi fraza, „reiah nihoah” ([jertfa] cu miros placut), apare insa de treizeci de ori in pericopa acestei saptamani! Despre ce sa fie vorba oare?

    Vaikra este pericopa sacrificiilor. Jertfe animale, ofrande de mancare, arderi-de-tot, jertfe de aducere-aminte sau jertfe pentru pacat – toate cu detaliilor lor, toate cu specificul lor, toate strans legate de ritualul Tabernacolului si, mai tarziu, al Templului din Ierusalim. Oare ce ne pot spune noua toate aceste jertfe, celor de astazi, care traim cand Templul nu mai functioneaza si care avem rugaciunea ca „surogat” pentru sacrificii? Oare ce tema comuna si ce mesaj putem extrage din toate aceste detalii? Oare despre ce ne poate vorbi o „jertfa mistuita de foc”?

    Un raspuns posibil la aceste intrebari vine chiar din versetele Torei… Insa pentru a il oferi, ceea ce trebuie sa facem este sa punem mai intai (tipic evreiesc, nu-i asa?) o alta intrebare… Ce inseamna „cu un miros placut pentru Dumnezeu”? Dumnezeu nu este o fiinta umana si nici nu are corp! Nu are nas si nu poate mirosi! Ce inseamna atunci „miros placut pentru Dumnezeu”?!?

    In comentariul sau asupra acestui verset, Rashi face urmatoarea precizare: „[reiah] nihoah (cu miros placut) trebuie inteles ca placere sufleteasca, placerea lui Dumnezeu de a vedea ca oamenii Ii indeplinesc vointa.” In ebraica, reiah nihoah (miros placut) si nahat ruah (placere sufleteasca) sunt foarte apropiate lexical. Modul in care Rashi explica versetul este unul in care Dumnezeu nu simte mirosul ofrandelor, ci pur si simplu se bucura ca oamenii Ii asculta porunca de a le aduce.

    Un alt comentator al Torei, Ibn Ezra, prezinta o abordare oarecum diferita: „reiah nihoah (cu miros placut) nu trebuie, Doamne fereste, sa ne duca cu gandul ca Dumnezeu ar simti miros sau ca ar manca. Motivul pentru care cuvantul nihoah (placut) este folosit aici este pentru a indica faptul ca Dumnezeu a acceptat ofranda si ca a considerat-o potrivita, corespunzatoare, inaintea Lui, aidoma unui om care simte un miros si ii place”.

    Doua abordari diferite, una legata de placerea pe care o are Dumnezeu prin faptul ca oamenii aleg sa Ii indeplineasca poruncile si a doua legata de placerea pe care o simte Dumnezeu prin modul in care aceste porunci sunt indeplinite de catre oameni, prin faptul ca acestia depun efort pentru a nu omite nici un detaliu… Insa oare despre ce este vorba? Mirosul ofrandelor din Templu, asa dupa cum am spus, nu mai poate fi simtit in ziua de astazi… Cum Il putem oare bucura astazi pe Dumnezeu?

    Cheia pentru a descifra acest mister se gaseste insa in cu totul alta parte… La inceputul Torei, in pericopa Noah, versetele 8:20-21 din Geneza ne povestesc despre primele momente de dupa iesirea lui Noah din arca in care fusese inchis pentru a supravietui Potopului:

    „Si a construit Noah (Noe) un altar pentru Dumnezeu si a luat din toate animalele pure si din toate pasarile pure si a adus o ofranda pe altar. Si a mirosit Dumnezeu mirosul placut (aceleasi cuvinte in ebraica, „reiah ha’nihoah”) si a spus Dumnezeu in inima Sa: ‘Nu voi mai continua sa blestem pamantul din cauza omului, caci instinctul inimii omului este rau [inca] din tineretea sa, si nu voi mai continua sa lovesc intreaga suflare de viata, precum am facut.'”

    „Mirosul placut” al jertfei lui Noah este cel care a facut posibil ca lumea sa fie reconstruita dupa Potop! Sa fi fost oare faptul ca Noah s-a gandit sa aduca aceasta ofranda, multumindu-I astfel lui Dumnezeu pentru ca l-a salvat, asa cum intelege Rashi aceasta idee? Sau sa fi fost oare modul in care Noah a adus ofranda si faptul ca Dumnezeu a considerat-o potrivita si corespunzatoare, perfecta in detaliile sale si demna de a se numi „ofranda”, asa cum intelege Ibn Ezra?

    Aceasta este o disputa actuala chiar si in zilele noastre… Ce inseamna de fapt „miros placut pentru Dumnezeu”? Este oare important ca un om se apuce de un lucru sau are importanta si rezultatul? Daca nu termina ceea ce a inceput, conteaza in vreun fel faptul ca a inceput? Exista valoare intrinseca in intentie, sau ceea ce conteaza este finalitatea? Are valoare credinta fara actiune? Dar actiunea fara credinta? Este suficient sa vrem sa indeplinim poruncile Torei sau trebuie sa le si indeplinim? Conteaza detaliile in iudaism? Dar in lume?

    Intrebari dificile, fara doar si poate… Vi le las si voua, sa va ganditi la ele…

    Desigur, diferite situatii vor conduce la diferite raspunsuri. Diferite abordari chiar vor conduce la diferite raspunsuri. In final, asa dupa cum ne spune si Tora, „mirosul placut” este „pentru Dumnezeu”. El decide! Insa avem in mainile noastre acele „unelte” pentru a ne da seama, cel putin pana la un punct, ceea ce vrea si ce cere Dumnezeu de la noi. Se numesc, pentru evrei, Tora, halaha (legea mozaica) sau etica si valorile iudaice. Iar pentru ne-evrei, se numesc Cele Sapte Legi Noahice si regulile de conduita normala in societate.

    A Ii da lui Dumnezeu nahat ruah (placere sufleteasca) este de datoria fiecaruia dintre noi. Ba mai mult, as spune ca este o placere sufleteasca, un nahat ruah, si pentru noi. Tot ce avem de facut este sa traducem mesajul ofrandelor din pericopa Vaikra (sau a celei pe care a adus-o Noah) in zilele noastre… Usor de zis, greu de facut! Insa poate ca rasplata pe care o vom primi si faptul ca am contribuit, asemenea lui Noah, la constructia si transformarea in bine a lumii, ne vor impulsiona, pe fiecare dintre noi, sa cautam si sa gasim raspunsurile potrivite.

    Shabat Shalom!

    • rozalia zice:

      eu sunt incepatoare in domeniul bibliei dar cred ca trebuie sa abordam credinta precum o promisiune ,sau cel putin asa cum e descrisa ea in biblie ,daca ai facuto ,o si tii pana la capat . consider ca in relatia cu DUMNEZEU nu trebuie sa existe jumatati de masura esti cu totul al lui sau nu .

      • Amin, Rozalia ! Nicidecum jumatati de masura ! Ma bucura mult hotararea ta. Credinta trebuie inteleasa , interiorizata si practicata in integralitatea ei.
        Sa -ti ajute Adonai sa pastrezi Credinta curata, vie, asa cum ne este revelata in Cuvantul lui Dumnezeu , Biblia !
        Sa fii binecuvantata din Sion !

    • Shalom , Dana ! Multumim pentru pericope ! Si aceasta este atat de frumoasa, si ce minunat se leaga lucrurile intre Tanach si Brit Chadasha . Este greu sa-L intelegi pe Dumnezeul – Om , Yeshua Ha Mashiach, fara sa -I fi inteles cumplitele Sale incercari de restaurare a fiintei pierdute , de aducere catre Sine a omului creat spre Slava Sa, asa cum este prezentata toata aceasta scena tulburatoare in Vechiul Testament.
      Pana la urma , datorita falimentului uman , Dumnezeu a decis sa vina EL, in Fiul Sau Preaiubit, pe acest pamant viciat de pacat. Numai EL Se putea multumi pe Sine, pentru ca numai EL este SFANT. Numai EL putea fi UNICA JERTFA ” de un placut miros pentru Dumnezeu ” ( pentru DUMNEZEUL TRUNIC in INTREGIMEA LUI UNICA ) . Iata cat de logic pare sa fie faptul ca Rascumparatorul nu poate nicidecum sa fie un om, EL TREBUIE SA FIE DUMNEZEU. Glorie LUI in veci !
      Sa fii binecuvantata , draga Dana, cu un mare si binecuvantat Shalom !

  7. Connie zice:

    Bless you Otniella for this wonderful commentary. Shalom to you and our messianic brothers.
    May GOD loves and protect Israel all the time !

  8. Will Donte zice:

    Shalom Otniella ! I read your comment about the figtree. Very interesting specially for our end times.
    May God bless His people Israel and protect by all its enemies.

  9. Jerry R. zice:

    Have a blessed wonderful Shalom in your heart . May the Holy Spirit be with you and comfort you all the time in your life, daughter of Israel.
    Blessed be you in Ieshua s Name ! We pray and intercess for the jewish people becouse we do wait and hope the wonderful restauration of Israel before God. Blessed be the Fig tree !

    • Thanks , Jerry ! It `s a wonderful job to pray and intercess for somebody, to know God. But to intercess for a people is much greater. I know God will restore Israel someday , and this happens becouse of you, brothers and sisters in Yeshua , that are praying anytime for jewish people. Praised be The Lord Almighty for His Plans are wonderful.
      May you be blessed from Zion, with a wonderful Shalom upon your life.

  10. microbistul zice:

    Salutare..Shalom….. Aveti un blog foarte interesant si ingrijit. V/am vizitat de citeva ori si sunt placut impresionat de profunzimea articolelor dvs. Vad ca sunteti o persoana foarte religioasa iar acest lucru nu este rau pentru viata… daca omul are o credinta rezista mai usor.
    O intrebare am, de ce sunt evreii tentati sa / si schimbe religia ? de ce unii se fac crestini ?

  11. Henrieta zice:

    Draga Otniela Bat Tzion sunt foarte fericita ca te-am descoperit. Imi doream sa aflu lucruri noi despre poporul Israel.DE multe ori m-am intrebat cum sunt si cum se inchina evreii mesianici. Am citit viziunea ta din acest articol si mi-a placut atitudinea plina de credinta si speranta. Dumnezeul lui Avraam sa te calauzeasca cu mina Sa ocrotitoare. Voi fi o cititoare fidela a blogului tau.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s