Cel de-al Treilea Templu … ( 3 )


              … O iluzie sau o certitudine ?

                            – Scurt Comentariu de Otniela  –

           Mai multi comentatori  ai Cuvantului lui Dumnezeu sunt de parere ca in curand se va realiza constructia unui nou Templu la Ierusalim. Predictiile lor se bazeaza pe faptul  ca miscarea evreiasca ultraortodoxa “ CHABAD “ face déjà pregatiri intense pentru slujbele din Templu.

Cotidianul evreiesc Ma` ariv a relatat in data de 22. 07. 2009 ca asociatia ultraortodoxa “ CHABBAD “ ofera cursuri de formare pentru slujba de preot in viitorul Templu. Activitatile sunt gandite in vederea venirii lui Mesia, si a reluarii slujbelor la Templul reconstruit. In asteptarea acestor evenimente , evreii doresc sa fie bine pregatiti , iar cursurile practice au loc in cadrul unui templu virtual.  Tinerii invata despre botezul de dimineata al preotilor , imbracamintea preoteasca , straja de noapte si alte astfel de aspecte ale slujbei la Templu. In plus, ei studiaza diverse ritualuri cum ar fi : deschiderea portilor Templului , aducerea jertfelor , momentele in care trebuie sa inalte cantari de slava , spalarea mainilor si a picioarelor etc.  Se exerseaza si procedeul tragerii la sorti pentru slujba de mare preot. Cursurile ultimei promotii care a absolvit aceasta scoala au durat pana la “ Tisha be –av “ , zi de post si de doliu in amintirea distrugerii celui de-Al Doilea Templu, fiind complet oprite in zilele nationale de comemorare.
Pana si unele publicatii arabe au relatat despre cursurile  oferite de  “CHABBAD “ , cursuri avand o durata de trei saptamani. De asemenea , instutiile musulmane au avertizat in legatura cu aceste activitati de pregatire pentru reconstruirea Templului lui Solomon , temandu-se de faptul ca acesta ar urma sa ia locul moscheii Al – Aqsa.       
Multi crestini, chiar si teologi studiosi, nu au crezut in reinfiintarea statului evreu. Ei erau de parere ca afirmatiile biblice referitoare la acest eveniment trebuiau intelese in sens spiritual, considerand ca Biserica ar fi Israelul de astazi. Totusi cei care au crezut intr-o implinire ad-litteram a afirmatiilor biblice , si astfel intr-o restaurare fizica a Israelului in propria tara , au vazut implinirea profetiei biblice odata cu infiintarea statului evreu in data de 14 mai 1948. Sfanta Scriptura vorbeste si despre orasul Ierusalim, care in perioada zilelor de pe urma , cu putin timp inainte de Revenirea lui Yeshua Ha Mashiach , va exista din nou  ca si capitala a Israelului. Cuvantul lui Dumnezeu spune clar in multe locuri ca, la Revenirea Sa,  Domnul va intra iarasi in acest oras.  Unii au considerat ca este imposibil ca Ierusalimul ( care fusese anexat in mare parte de catre iordanieni ) sa mai apartina vreodata in totalitate Israelului , pana cand , in data de 7 iunie 1967 , Istoria a dat din nou dreptate Bibliei. 
Si parerile crestinilor legate de un viitor Templu sunt impartite. Nu sunt putini cei care considera ca Templul trebuie inteles in sens spiritual,  si ca pomenirea sa in Brit Chadasha se refera exclusiv la Biserica.
Altii cred in construirea ad litteram a unui nou Templu , in care se va aseza Antichrist ( v 2 Tes. 2: 3-4 ) . Daca Biblia descrie un Templu fizic pentru zilele de pe urma , atunci actiunea evreilor “ CHABBAD “ arata ca implinirea profetica a Cuvantului lui Dumnezeu devine tot mai actuala , iar Revenirea lui Yeshua Ha Mashiach se apropie din ce in ce mai mult. Si in acet caz Istoria va demonstra care a fost de fapt Planul lui Dumnezeu.

( Comentariu realizat cu ajutorul informatiilor furnizate de cotidianul Ma`ariv )

Anunțuri

Despre otnielabattzion - עותניאלה בת ציון

Evreica mesianica
Acest articol a fost publicat în Cultura si civilizatie iudaica. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

36 de răspunsuri la Cel de-al Treilea Templu … ( 3 )

  1. Madi zice:

    Shalom Otniela,
    Sunt surprinsa sa aflu cum sunt de preocupati evreii pentru a pregati totul in vederea serviiciilor care se vor desfasura si in cel de-al Treilea Templu la momentul respectiv si cat de mult isi doresc reconstruirea lui.
    Domnul este foarte aproape sa vina si datoria noastra este sa fim gata in orice clipa, sa avem ulei in caldela, sa fim ca fecioarele intelepte.
    Domnul sa fie laudat! pentru tot planul lui maret de mantuire, pentru orice neam, orice om de pe pamant, pentru ca Dumnezeu s-a folosit de neascultarea evreilor ca sa ne aduca pe noi neamurile la mantuire.
    Sa fii binecuvantata!

    • Dana zice:

      Salom,
      Draga Madi mi-ai adus aminte de pilda fecioarelor intelepte…In general atunci cand citim Sfintele Evanghelii scrise de evrei automat gandim ca ele au fost scrise pentru Biserica in mod special.Am dreptate?Totusi !Sa nu uitam ca Evangheliile se adreseaza in primul rand evreilor spre mantuirea lor si apoi neamurilor spre mantuirea lor!
      Matei 24 ne explica foarte bine cui se adreseaza Yeshua Ha Mashiah.
      1. La ieşirea din Templu, pe când mergea Isus, ucenicii Lui s-au apropiat de El ca să-I arate clădirile Templului.
      2. Dar Isus le-a zis: „Vedeţi voi toate aceste lucruri? Adevărat vă spun că nu va rămâne aici piatră pe piatră, care să nu fie dărâmată.”
      3. El a şezut jos pe muntele Măslinilor. Şi ucenicii Lui au venit la El la o parte, şi I-au zis: „Spune-ne, când se vor întâmpla aceste lucruri? Şi care va fi semnul venirii Tale şi al sfârşitului veacului acestuia?”
      4. Drept răspuns, Isus le-a zis: „Băgaţi de seamă să nu vă înşele cineva.
      5. Fiindcă vor veni mulţi în Numele Meu, şi vor zice: „Eu sunt Hristosul!” Şi vor înşela pe mulţi.
      6. Veţi auzi de războaie şi veşti de războaie: vedeţi să nu vă spăimântaţi, căci toate aceste lucruri trebuie să se întâmple. Dar sfârşitul tot nu va fi atunci.
      7. Un neam se va scula împotriva altui neam, şi o împărăţie împotriva altei împărăţii; şi, pe alocuri, vor fi cutremure de pământ, foamete şi ciume.
      8. Dar toate aceste lucruri nu vor fi decât începutul durerilor.
      9. Atunci vă vor da să fiţi chinuiţi, şi vă vor omorî; şi veţi fi urâţi de toate neamurile pentru Numele Meu.
      10. Atunci mulţi vor cădea, se vor vinde unii pe alţii, şi se vor urî unii pe alţii.
      11. Se vor scula mulţi proroci mincinoşi, şi vor înşela pe mulţi.
      12. Şi, din pricina înmulţirii fărădelegii, dragostea celor mai mulţi se va răci.
      13. Dar cine va răbda până la sfârşit, va fi mântuit.
      14. Evanghelia aceasta a Împărăţiei va fi propovăduită în toată lumea, ca să slujească de mărturie tuturor neamurilor.
      Domnul Isus era in Ierusalim, fusese in Templu cu ucenicii sai si urmeaza discutia despre daramarea Templului. Apoi Domnul le prezinta framantarile care vor avea loc de-a lungul veacurilor.In versetul 14 apare Evanghelia Imparatiei.Este foarte clar ca Vestea Buna a Imparatiei era prezentata de Dumnezeu Fiul evreilor si acestia trebuiau sa o duca mai departe neamurilor.
      Ne intoarcem putin la versetul 9
      .Atunci vă vor da să fiţi chinuiţi, şi vă vor omorî; şi veţi fi urâţi de toate neamurile pentru Numele Meu.
      Domnul prezinta antisemitismul.
      Totusi, in ciuda antisemitismului, Domnul ii indeamna pe evrei sa duca Vestea Buna neamurilor!Si asa cum bine stim evreii au facut acesta si au reusit sa duca misiunea lor la indeplinire cu toata ravna si dedicarea.Lupta lor cea buna sta scrisa pe paginile Bibliei.
      Bunatatea si credinciosia lui Dumnezeu straluceste pe paginile Sfintelor Evanghelii!
      Bine ar fi sa intelegem ca Biserica a aparut ca urmare a propovaduirii Evangheliei Imparatiei lui Dumnezeu de catre evrei si lucrul acesta s-a intamplat dupa Inaltarea la cer a Domnului Isus Hristos.In cele 4 Evanghelii nu exista Biserica!
      Paradoxal, de-a lungul vremurilor, au aparut tot felul de interpretari ale Noului Testament pana acolo ca Israelul fizic a ajuns sa fie inlocuit, substituit, desfiintat, cazut din har, nerecunoscut si etc…
      Priviti cati dusmani are Statul Israel de astazi!
      Este bine sa citim si sa invatam din Sfintele Evanghelii dar nu este bine sa ne insusim locul Israelului!
      Mi-am adus aminte de un episod tragic din viata unui imparat al lui Iuda si anume Ozia
      Iata ce a patit imparatul Ozia:
      2 Cronici 26
      1. Tot poporul din Iuda a luat pe Ozia, care era în vârstă de şaisprezece ani, şi l-a pus împărat în locul tatălui său Amaţia.
      2. Ozia a întărit Elotul şi l-a adus iarăşi sub stăpânirea lui Iuda, după ce a adormit împăratul cu părinţii săi.
      3. Ozia avea şaisprezece ani când a ajuns împărat, şi a domnit cincizeci şi doi de ani la Ierusalim. Mama sa se chema Iecolia, din Ierusalim.
      4. El a făcut ce este bine înaintea Domnului, întocmai cum făcuse tatăl său Amaţia.
      5. A căutat pe Dumnezeu în timpul vieţii lui Zaharia, care pricepea vedeniile lui Dumnezeu. Şi în timpul când a căutat pe Domnul, Dumnezeu l-a făcut să propăşească.
      ……
      16. Dar când a ajuns puternic, inima i s-a înălţat şi l-a dus la pieire. A păcătuit împotriva Domnului, Dumnezeului său, intrând în Templul Domnului ca să ardă tămâie pe altarul tămâierii.
      17. Preotul Azaria a intrat după el, cu optzeci de preoţi ai Domnului, oameni de inimă,
      18. care s-au împotrivit împăratului Ozia, şi i-au zis: „N-ai drept, Ozia, să aduci tămâie Domnului! Dreptul acesta îl au preoţii, fiii lui Aaron, care au fost sfinţiţi ca s-o aducă. Ieşi din sfântul locaş, căci faci un păcat! Şi lucrul acesta nu-ţi va face cinste înaintea Domnului Dumnezeu.”
      19. Ozia s-a mâniat. În mână avea o cădelniţă. Şi cum s-a mâniat pe preoţi, i-a izbucnit lepra pe frunte, în faţa preoţilor, în Casa Domnului, lângă altarul tămâierii.

      Asa cum relateaza Sfanta Scriptura Ozia a cautat pe Domnul dar la un moment dat s-a mandrit si a vrut sa arda tamaie in Templul lui Dumnezeu!Sa nu uitam ca tamaie in Sfantul Locas doar preotii puteau sa aduca pe altar!Totusi Ozia era imparat!Da , dar aceasta functie nu ii permitea sa calce Legea lui Dumnezeu!
      Drept urmare Ozia a facut lepra!!!!
      Acum sa revenim la subiectul pe care mi-am dorit sa -l scot in evidenta.
      Teoria inlocuirii Israelului este foarte periculoasa!
      Dumnezeu sa ne ajute sa intelegem foarte bine locul nostru in aceste timpuri in care cunostinta creste fff mult din toate punctele de vedere.
      Pace si binecuvantare!

    • Madi afirma :

      Sunt surprinsa sa aflu cum sunt de preocupati evreii pentru a pregati totul in vederea serviiciilor care se vor desfasura si in cel de-al Treilea Templu la momentul respectiv si cat de mult isi doresc reconstruirea lui. Domnul este foarte aproape sa vina si datoria noastra este sa fim gata in orice clipa, sa avem ulei in caldela, sa fim ca fecioarele intelepte.

      Ai dreptate, draga Madi , evreii asteapta cu mult dor reconstruirea Templului la Yerushalayim. Cred ca au totul pregatit , mai putin marele start oficial, cand Dumnezeu va intinde Sceptrul sau regesc in Cer, ca un semn ca evenimentele finale, gata, trebuie sa curga in ordinea prestabilita: profetul Daniel, Cuvintele lui Yeshua, descoperirile lui rabbi Shaul si cele ale lui Yohanan , din Apocalipsa.
      Da, trebuie sa nu ne lipseasca uleiul din candele ( uleiul este simbolul Duhului Sfant ) si trebuie sa ne curatim mereu vesmantul de in , pentru ca Domnul Isi va lua cu Sine o Mireasa neprihanita. Pentru mai multe detalii despre cel de-al Treilea Templu , Madi draga , poti reciti episoadele anterioare : https://otnielabattzion.wordpress.com/2011/03/29/cel-de-al-treilea-templu/ si https://otnielabattzion.wordpress.com/2011/05/28/cel-de-al-treilea-templu-2/.
      Sa fim gata , sa nu-l mai prindem pe Antichrist si toate urgiile din timpul Necazului cel Mare! Domnul ne-a pregatit o Corabie de salvare, si ne-a facut marea favoare sa stam cu EL la masa , in calitate de Mireasa, de Iubita. Si nu mai este mult, Fiul lui Dumnezeu poate aparea in orice zi, in orice clipa.
      Da, prin alunecarea evreilor, Mantuirea a fost revarsata Neamurilor, si acesta a fost Planul maret al lui Dumnezeu pentru Salvarea lumii pierdute ( v. Romani 11: 25-36 ). Insa HARUL Mantuirii se va reintoarce de-acolo de unde a plecat, la POPORUL ISRAEL. Ne pare rau pentru cei care au o alta doctrina, mai eclesiastica, si care nu vor sa renunte la batrana Teologie a Inlocuirii – poate pentru ca le asigura un confort spiritual very selfish – insa trebuie avertizati, sunt fratii nostri si vor avea mari surprize in ceea ce priveste restaurarea Israelului ( care de la 1948 a si inceput ). Ca sa nu mai punem la socoteala ca nu este deloc eficient sa promovam la nesfarsit o Teologie a Inlocuirii , pentru ca de la doctrina ei si pana la antisemitism este un pas foarte mic. Asa ca mare Atentie la ce cuvantam prin Comunitati si Confesiuni , fratii mei, ca sa nu ne trezim intr-o buna zi, ca luptand asa de infocat pentru o doctrina pe care noi o consideram mai buna decat toate , ne luptam de fapt impotriva lui Dumnezeu Insusi.
      In rest , numai prosperitate si spor in Via Domnului, tuturor – fara Teologia Inlocuirii, bineinteles. Daca Fiul ne face slobozi , chiar suntem slobozi. Insa daca preferam sa stam agatati de doctrine si de oamenii care le promoveaza pamanteste, este pana urma treaba noastra, a fiecaruia dintre noi. Fiul Si-a facut Partea ( v . Ishaiahu 53 ). Amen ve Amen ! In veci Slava, Dumnezeului Triunic !

      • Madi zice:

        Dragă Dana,
        Nu vreau sa fiu inteleasa grestit in ceea ce priveste alegerea Israelului. Sunt convinsa ca atat Israelul cat si Neamurile au un loc bine definit in planul lui Dumnezeu.
        Eu sunt printre crestinii care iubesc Israelul si nu subscriu la aceasta Teologie a înlocuirii, care desigur nu este dupa Voia lui Dumnezeu.
        Asa ca Dana dragă nu-ti fa probleme degeaba in privinta mea, eu si familia mea iubim Israelul.
        Sa fii binecuvantata.

      • Dana zice:

        Salom Madi,
        In general nu prea fac conversatii pe mess sau bloguri. Mi-am asumat acest risc si am facut un compromis. Am inteles ca cel mai bine porti o conversatie fata in fata.
        In fond asa a ales Dumnezeu sa adune tot poporul israelit, proaspat iesit din Egipt, si sa ii vorbeasca direct din varful Muntelui Sinai.Asa ca toata generatia aceea a avut parte de revelatia tip intalnire de gradul III( „fata in fata”).Tora a fost data in modul cel mai sigur, intr-un timp real!
        Teoria inlocuirii este foarte periculoasa. Ea aduce multa suferinta si confuzie de tip „cameleon”.
        Dar cum spuneam poate ca o sa ne facem timp sa ne cunoastem si sa vorbim despre acest subiect fata in fata.
        Pana atunci iti doresc pace si binecuvantare.

  2. Dana zice:

    Salom,
    Vom putea oare intelege sufletul si durerea evreilor , dorul lor dupa Templu, dupa Mashiah? Dar Sufletul si durerea Imparatului Yeshua Ha Mashiah pentru fratii Sai?
    Astazi a inceput ultima luna a calendarului ebraic, Luna ELUL.
    Ani Ledodi Vedodi Li = ELUL ( Eu sunt a preaiubitului meu si preaiubitul meu este al meu, Cantarea Cantarilor )
    Este o luna foarte importanta pentru israeliti deoarece isi analizeaza viata incercand sa faca un bilant a ceea ce a fost anul care tocmai se sfraseste.Se pregatesc pentru un nou inceput cu pocainta.
    1 ELUL-10 Tishrei =40 de zile pana la Yom Kipur!
    Dumnezeu sa ne binecuvanteze cu o inima iubitoare asemeni Inimii Majestatiii Sale: Iod Hei Vav Hei Yeshua Ha Mashuah!

  3. Dana zice:

    Salom,
    Va invit sa cititi acest articol despre Cek de-al Treilea Templu in visiunea organizatiei Chabad:
    http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/144754/jewish/Who-Will-Build-the-Third-Temple.htm

  4. Dana zice:

    SABAT SALOM!

    PERICOPA SHOFTIM (Deuteronom 16:18-21:9) |
    JUDECATORI DREPTI (Shoftim 5766)
    Scris de Sorin Rosen

    Vineri, 25 August 2006 02:00
    Judecatori si ofiteri sa numesti in toate orasele tale pe care Domnul, Dumnezeul tau, ti le da, pentru triburile tale si ei sa judece poporul cu judecata dreapta. Sa nu pervertesti judecata, sa nu te uiti la fata [uneia dintre parti] si sa nu iei mita, pentru ca mita va orbi ochii inteleptilor si va face vorbele dreptilor sa fie nedrepte. Dreptate, dreptate sa urmaresti, pentru ca sa traiesti si sa iei in posesie tara pe care Domnul, Dumnezeul tau ti-o da tie. (Deuteronom 16:18-20)

    Paragraful de mai sus este de fapt debutul pericopei din aceasta saptamana, Shoftim. De cele mai multe ori, acest paragraf este interpretat ca o quintesenta a sistemului judiciar, iar majoritatea comentatorilor biblici il interpreteaza prin aceasta prisma. Ceea ce as dori insa sa fac in continuare este sa incerc pe cont propriu o interpretare care sa se limiteze numai la textul original, in limba ebraica, si care sa ofere o posibila (sper) alternativa de lecturare si de traducere. Fac aceasta interpretare sub rezerva faptului ca parti din ea sunt opinii pur personale si ca anumite idei pot fi considerate trageri la tema, exagerari sau chiar pur si simplu explicatii eronate…

    –––––––––––––––––––––––––––

    Asadar, sa luam pe rand, cuvant cu cuvant, acest paragraf, incercand sa retraducem din limba ebraica versetele Torei…

    „SHOFTIM VE’SHOTRIM TITEN LEHA BE’HOL SHEAREHA” – Shoftim sunt fara indoiala judecatori. Conform interpretarii lui Rashi, shotrim sunt un fel de executori judecatoresti, cei care pun in aplicare decizia curtii. Expresia „titen leha be’hol sheareha” este insa putin mai dificil de tradus. Si aceasta din doua motive: (1) pentru ca „titen leha” poate fi tradus prin „sa iti oferi tie sau pentru tine”; si (2) deoarece in uriasa majoritate a ipostazelor, cuvantul „sheareha” inseamna „portile tale” si nu „orasele tale”. In Sifrei 144 si in tratatul talmudic Sanhedrin 16b, cuvantul este intr-adevar interpretat „orasele tale” in contextul versetelor pericopei noastre, deoarece ar fi fost imposibil ca Tora sa porunceasca numirea unui judecator pentru fiecare casa locuita, practic pentru fiecare familie.

    Ce ar fi insa daca am interpreta literal cuvantul „sheareha”?! Nu este oare posibil ca Dumnezeu sa ne spuna in acest verset ca in fiecare familie si, de ce nu, in fiecare dintre noi in parte, sa existe „judecatori si executori”, cu alte cuvinte sa gandim, sa judecam si sa punem in aplicare decizia pe care o luam, respectand-o cu sfintenie odata ce am ajuns la ea?

    De cate ori, in lumea de astazi, nu suntem capabili sa luam decizia cea dreapta, decizia corecta, pentru noi si familia noastra? De cate ori, „judecata” pe care o facem este umbrita de indoiala, de factori externi, de pareri ale vecinilor, prietenilor, societatii? De cate ori nu ne conformam unor sabloane, unor norme, doar pentru ca este mai comod sa fim anonimi decat sa iesim in evidenta intr-o lume care adesea nu este corecta, nu este dreapta, nu este buna? Poate ar fi bine, macar din cand in cand, sa ne gandim si la posibilitatea de a traduce versetul Torei prin „judecatori si executori sa iti oferi tie in fiecare individ, in fiecare familie”…

    „VE’SHAFTU ET HA’AM MISHPAT TZEDEK” – Ceea ce surprinde in acest fragment de verset este faptul ca verbul „ve’shaftu” nu mai este un imperativ, asa cum era „titen leha” (ofera-ti). Ideea intregului verset, pe care si Rashi si multi alti comentatori o „aproba” din acest punct de vedere este: „Numeste judecatori si ei sa judece poporul cu judecata dreapta”. Tora ne spune ca responsabilitatea judecatii drepte nu este numai a judecatorilor! Nu putem „pasa vina”, in cazul in care dreptatea nu este facuta, spunand: „judecatorii, ei sunt vinovati, ei nu au facut dreptate”. Porunca Torei este pentru noi toti, sa ne asiguram ca aceia pe care ii numim sunt oameni care pot judeca drept, oameni care isi fac datoria atunci cand sunt pusi sa ia decizii. Cu alte cuvinte, cred ca este foarte important sa realizam ca responsabilitatea este colectiva!

    De multe ori, in ziua de astazi, dam vina pe cei pe care i-am ales ca lideri, ne dezicem de raspundere atunci aceasta nu ne convine si cerem altora sa ne rezolve problemele. Doar cateva exemple, din sfera extra-judiciara, insa foarte ilustrative, spun eu… Primariile nu sunt singurele responsabile atunci cand orasele sunt murdare sau parcurile arata jalnic. De vina sunt si cei care contribuie la murdarie sau distrugere, uneori chiar noi, si nu avem scuza atunci cand aruncam nepasatori o hartie pe strada si ne asteptam ca institutiile pe care le-am creat pentru a ne asigura curatenia sa o ridice. Nu putem vorbi despre „hotii cei mari”, atunci cand ni se intampla mult prea des sa circulam in tramvai fara bilet, sa nu declaram venituri la Circa Financiara sau sa fim muti atunci cand in fata noastra se petrec nereguli pe care le-am putea preveni. Nu ne putem mira ca altora nu le pasa atunci cand noua nu ne pasa.

    Iar Tora ne spune (cred eu), in acest verset si in urmatoarele, prin modul in care foloseste verbele, ca responsabilitatea pentru dreptate ne apartine si noua, prin faptul ca suntem obligati sa numim judecatori care sa judece drept, responsabili care sa isi asume responsabilitatea, ingrijitori care sa aiba grija si aparatori ai legii care sa apere legea… „Numeste judecatori si executori care sa judece poporul cu judecata dreapta”…

    LO TATE MISHPAT, LO TAKIR PANIM VELO TIKAH SHOHAD, KI HA’SHOHAD IAVER EINEI HAHAMIM VEISALEF DIVREI TZADIKIM. – Trei indemnuri deosebit de importante pentru justitie, fie ca este ea a statului, fie ca este judecata fiecarei persoane in parte: sa nu pervertim justitia, sa nu fim influentati de aparente (in acest caz, „fata” unei dintre parti) si sa nu luam mita. Ceea ce este deosebit de interesant, spun eu, este faptul ca aceste trei indemnuri se refera de obicei la trei faze distincte ale unui proces… „Lo tate mishpat vorbeste despre interdictia de a perverti dreptatea in cadrul luarii verdictului. „Lo takir panim” vorbeste despre faza audierii partilor. Iar „Lo tikah shohad”, luarea de mita, are loc, de obicei, inaintea debutul procesului.

    De asemenea interesant este si faptul ca numai pentru mita Tora are motive, justificari pentru care o interzice: „pentru ca mita va orbi ochii inteleptilor si va face vorbele dreptilor sa fie nedrepte.” In multe, mult prea multe cazuri, totul se reduce la mita. Fie ca este vorba despre mita propriu-zisa, fizica, baneasca, cea pedepsita prin lege, fie ca este vorba despre o alta forma de mita, mult mai des intalnita… Conform DEX 1998 (Dictionarul Explicativ al Limbii Romane), „mita” este o „suma de bani sau obiecte date ori promise unei persoane cu scopul de a o determina sa isi incalce obligatiile de serviciu sau sa le indeplineasca mai constiincios”. Intr-o alta varianta a DEX-ului, editata in 2002 (Noul Dictionar Explicativ al Limbii Romane), definitia este „dar in bani sau in alte valori materiale, dat cuiva sau primit de cineva, in schimbul unui serviciul ilegal”.

    Dar oare mita poate fi si un folos imaterial? Daca unui judecator pasionat de arta i se ofera in schimbul unei judecati nedrepte posibilitatea de a viziona colectia privata a unuia dintre cei implicati in proces, se numeste acest lucru „mita”? Este el macar aproape de conceptul standard, material? Nu cumva atunci cand ii judecam pe altii nedrept si ajungem la un „verdict” menit sa ne potoleasca de fapt anumite frustrari sau sa ne justifice anumite comportamente, incalcam – macar in spirit, daca nu in litera – legea Torei referitoare la mita?! Nu cumva atunci cand ne mintim pe noi insine ca am luat decizia corecta, cu toate ca stim undeva, in adancul sufletului, ca este doar o minciuna, ceea ce facem de fapt este sa ne „mituim” pentru a ne „orbi ochii” si a ne „face vorbele nedrepte”?

    TZEDEK, TZEDEK TIRDOF – In finalul paragrafului, Tora revine la persoana a doua singular: „dreptate, dreptate sa urmaresti”. Dumnezeu se adreseaza aici fiecaruia dintre noi, subliniind din nou ideea ca dreptatea, cu toate formele ei, este o responsabilitate individuala si colectiva, o responsabilitate pe care o putem delega unor instante si institutii pe care le cream, insa nu ne putem dezice de ea complet. Daca lucrurile merg bine, este si meritul nostru, iar daca e nevoie de schimbare, este si de datoria noastra sa o facem.

    Asa dupa cum am spus, randurile de mai sus sunt doar niste idei, poate incercari de reflectie, personale… Va invit pe fiecare dintre voi sa ganditi singuri pe marginea versetelor Torei si sa ajungeti la „dreptatea” pe care Dumnezeu ne porunceste sa o urmarim…

    Shabat Shalom!

    • Shalom voua, tuturor !

      TZEDEK, TZEDEK TIRDOF – “dreptate, dreptate sa urmaresti”. Maimonide afirma ca Tora este sfanta si divina, tot atat de curata asa cum este Dumnezeu, Creatorul ei.
      Si bine grait-a Ben Maimon, profetii , apostolii , chiar Domnul nostru Drag au citit-o , au citat-o deseori , si au respectat-o ca fiind Fundatia pe care se construieste intregul edificiu al Tanach-ului si al lui Brit Chadasha. Ideea unor oameni drepti , ” care sa judece poporul cu dreptate „, tine de identitatea iudaica. Fiecare comunitate iudaica , ma refer la toate comunitatile din diaspora evreiasca , trebuia sa aiba un tzadik ( de multe ori functia era preluata de un rabin, insa existau si cazuri concrete cand tzadik-ul era judecatorul comunitatii ) care sa analizeze si sa elucideze cazurile grele.
      Revenind la Cartea noastra de capatai , putem lesne observa de cate ori Adonai il indeamna pe Israel sa fie un popor al Dreptatii, un popor care sa urmareasca Dreptatea pe toate palierele vietii. Trebuia sa se poarte cu indurare si mila fata de strain – pentru ca si ei au fost straini in tara Egiptului – trebuia sa aiba grija de orfani, de vaduve , trebuia sa aiba mila, pentru ca Dumnezeul lui este Unul Milos, Iertator si Drept ; intr-un cuvant Israel trebuia si trebuie sa fie un popor al BUNATATII. Ideea Unui Dumnezeu Drept reprezinta centralitatea Credintei noastre. Cine ar sluji un dumnezeu nedrept si confuz ? ” Totusi , Domnul asteapta sa Se milostiveasca de voi , si se va scula sa va dea indurare , caci Domnul este un DUMNEZEU DREPT : ferice de toti ceice nadajduiesc in EL ! ” ( Ishaiahu 30 : 18 ) sau ” Dreptatea Ta este o dreptate vesnica , si Legea Ta este Adevarul ” ( Psalmul 119 : 142 ), si extraordinara plangere intr-o izbucnire dezolanta : ” Tu esti prea DREPT , Doamne , ca sa ma cert cu Tine ; vreau totusi sa te intreb asupra oranduirilor Tale. Pentru ce propaseste calea celor rai, si toti miseii traiesc in pace ?” ( Ieremiahu 12: 1 ).
      In timp ce meditam la comentariul lui Sorin Rosen , ma gandeam ca DREPTATEA lui Dumnezeu se compune din dreptatile noastre , ale tuturora. Fiecare om credincios are dreptatea lui, inaintea lui Dumnezeu , iar Dumnezeu, in DREPTATEA LUI, tine cont de fiecare raza de dreptate care ne inconjoara . Se poate spune ca DREPTATEA LUI este o SUMMA , filtrata de dimensiunea Sfinteniei Sale. Dumnezeu este Sfant, Glorie Lui ! Yeshua Insusi a trait si a raspandit o asemmenea Plinatate a Dreptatii divine. Toate actiunile Sale au fost edificator indreptate spre intronarea Dreptatii lui Dumnezeu, in vietile si in inimile contemporanilor Sai. Glorie Lui !
      Si nu in ultimul rand, DREPTATEA lui Dumnezeu ne obliga, ne responsabilizeaza sa fim – sa ne dorim acest lucru – ca EL. Nu le putem pretinde altora sa fie drepti si cinstiti , daca noi nu suntem exemple vii. Domnul sa ne dea putere din Puterea Lui sa credem , si sa infaptuim DREPTATEA. TZEDEK, TZEDEK TIRDOF . Amin! Sa fiti binecuvantati !

  5. Dana zice:

    Sabat Salom!
    PERICOPA SHOFTIM (Deuteronom 16:18-21:9) |
    CETATI DE REFUGIU (Shoftim 5762)
    Scris de Sorin Rosen
    Joi, 08 August 2002 02:00
    Semne de intrebare

    [IN DIRECT, DIN CETATEA DE REFUGIU]
    Am discutat, in urma cu ceva timp, in comentariul la pericopa Masei, despre un subiect la care Tora revine in cateva randuri, unul dintre ele fiind in pericopa de saptamana aceasta, Shoftim: cetatile de refugiu. (Iar daca Tora revine, ma simt si eu obligat sa fac la fel). In comentariul de atunci spuneam (lucru pe care Tora il mentioneaza si in pericopa de saptamana aceasta) ca in cetatile de refugiu – arei miklat, dupa cum sunt ele numite in ebraica – locuiau levitii si cei care omorasera pe cineva fara voie. Conform legii un altfel de om era obligat sa ramana in cetatea de refugiu pana la moartea Marelui Kohen din perioada respectiva, pentru a scapa in acest fel de rudele celui ucis, care altfel, in afara cetatii de refugiu, ar fi putut razbuna omorul, fara a fi pedepsiti in vreun fel.

    –––––––––––––––––––––––––––

    In aceeasi pericopa Masei, Tora indica multe alte legi referitoare la cetatile de refugiu, asa incat la prima vedere s-ar putea spune ca subiectul este epuizat. Si totusi, in pericopa de saptamana aceasta, printre numeroase legi referitoare la sistemul judiciar iudaic, Tora revine „in direct” in cetatile de salvare, cu amanunte „calde” de la fata locului. Pe langa lucrurile prezentate deja, respectiv modul in care un om ajungea in cetatea de refugiu si pleca de acolo, mai exista un lucru in plus fata de pericopa Masei: „Daca cineva dintre ai tai va fi dusman aproapelui tau si-l va pandi, va sari la acela si-l va ucide si apoi va fugi intr-una din cetatile acestea, batranii cetatii lui sa trimita ca sa-l ia de acolo si sa-l dea in mainile razbunatorului sangelui, ca sa moara. Sa nu crute pe unul ca acela ochiul tau. Spala pe Israel de sangele nevinovat si va fi bine.” [19.11-13]

    De asemenea, un studiu demografic al cetatilor de refugiu indica un element surprinzator in alcatuirea populatiei. Talmudul, in tratatul Makot, vorbeste despre o alta categorie de oameni care locuiau in aceste cetati, in afara de leviti si ucigasi: rabinii, invatatorii. Orice condamnat trebuia sa aduca cu el in cetatea de salvare un invatator care sa nu ii fi fost avocat, medic sau contabil, un om pe care sa il asculte si de la care trebuia sa invete pe parcursul sederii sale in cetate.

    Si iata – pentru ca suntem la aceasta rubrica – cateva semne de intrebare: de ce era nevoie de un rabin pentru fiecare condamnat? Si de ce Tora revine la problema cetatilor de refugiu, „adaugand” legea referitoare la tratamentul celor care sperau sa scape de pedeapsa unui omor cu buna stiinta? Si – nu in ultimul rand – de ce momentul in care condamnatii aveau voie sa paraseasca cetatea depindea de moartea Marelui Kohen, si nu era bine determinat in timp?

    Raspunsul la toate aceste trei intrebari este de fapt unul singur, foarte legat de pericopa de saptamana aceasta al carui nume (Shoftim) inseamna „judecatori”. Raspunsul este acela ca sistemul judiciar iudaic incerca in permanenta sa previna si sa corecteze greseli, si nu neaparat sa pedepseasca. In cetatea de salvare se invata legea, Tora-ua, pe care cei ajunsi acolo o uitasera sau o incalcasera din neglijenta, in cetatea de salvare se facea recuperarea sociala a celor care avusesera dificultati in a se adapta vietii printre oameni.

    Atunci de ce oare aceasta recuperare nu avea o durata prestabilita, de ce se baza pe un eveniment atat de greu de precizat cu exactitate, cum era moartea Marelui Kohen? Exista posibilitatea de exemplu ca un om sa comita un omor prin imprudenta, sa ajunga intr-o cetate de salvare si apoi, a doua zi sa moara Marele Kohen si ucigasul sa poata parasi cetate. Nu este oare nedrept fata de altii care au petrecut in cetate poate ani multi? Raspunsul este ca nu, nu este nedrept, pentru ca exista trei tipuri de consecinte majore ale unui omor din culpa. In primul rand, ucigasul fara voie gresea fata de semenii lui, luand viata unui om, iar pentru asta platea cu faptul ca era obligat sa stea in „izolare” fata de societate. In al doilea rand, gresea fata de Dumnezeu, incalcand porunca de a nu ucide, si pentru aceasta Dumnezeu, si nu oamenii, era Acela care stabilea (indirect, prin moartea Marelui Kohen) durata de „izolare”. Si, in al treilea rand si poate cel mai important, in cetatea de refugiu se facea REEDUCARE.

    Si, bineinteles, revenind la problema pe care am pus-o la inceputul acestui capitol, reeducarea se facea numai pentru oamenii care omorasera involuntar. Pentru cei care ucisesera cu premeditare nu exista nici o scapare, ei erau condamnati la moarte (pe baza unui proces si a marturiei a cel putin doi martori) si executati. In versetul din pericopa de saptamana aceasta, Moshe le spune evreilor sa se spele de sange nevinovat si „va fi bine”. Dar asta numai in cazul in care perioada de reeducare era folosita, in cazul in care rabinii care locuiau in cetatile de refugiu nu erau adusi acolo degeaba, ci „utilizati” pentru a preda Tora.

    In perioada dominatiei romane din Iudeea, pe vremea cand autoritatile interzisesera studiul Torei, rabinul Akiva, un mare invatat, continua sa invete Tora in secret, impreuna cu discipolii lui. Intr-un final tragic, capturat de romani si condamnat la moarte, rabinul Akiva a fost intrebat de catre discipolii lui de ce si-a asumat un asemenea risc. Parabola cu care a raspuns, legata strans si de pericopa Shoftim si de cetatile de refugiu, a fost urmatoarea: o vulpe desteapta s-a apropiat intr-o zi de marginea lacului si le-a zis pestilor: „Acolo, in apa, sunteti atat de expusi!… Toti pescarii isi arunca plasele si va prind. De ce nu veniti pe mal?” La fel de inteligenti, pestii i-au raspuns: „In apa exista o posibilitate de salvare, daca reusim sa evitam plasele pescarilor. Pe mal nu avem nici o sansa, pe mal vom muri cu siguranta…”

    Dincolo de „izolare” si de pedeapsa, in cetatile de refugiu, Tora se studia pentru „a reveni in apa”… Si – istoria a dovedit-o – sistemul de reeducare functiona, iar oamenii puteau reveni ca parte a societatii, ca parte a comunitatii de care se indepartasera fara voie prin faptele lor…

    Ce putem invata pentru azi?

    [NEVOIA DE REGALITATE]
    In pericopa Shoftim, o buna bucata din capitolul 17 al Deuteronomului, se ocupa de regalitate. Versetele 14-20 spun urmatoarele: „Dupa ce vei intra in tara pe care ti-o da Domnul, Dumnezeul tau, si o vei stapani […] si vei zice: «Vreau sa pun peste mine un rege, ca toate neamurile care ma inconjoara», sa pui peste tine ca rege pe acela pe care il va alege Domnul, Dumnezeul tau din mijlocul fratilor tai. […] Cand se va aseza pe scaunul de domnie al imparatiei, sa scrie pentru el, intr-o carte, o copie a acestei legi, pe care sa o ia de la kohenii din neamul levitilor. Va trebui sa o aiba cu el si sa o citeasca in toate zilele vietii lui, ca sa invete sa se teama de Domnul, Dumnezeul lui, sa pazeasca si sa implineasca toate cuvintele din legea aceasta si toate poruncile acestea, pentru ca inima lui sa nu se inalte mai sus decat fratii lui si sa nu se abata de la poruncile acestea nici la dreapta si nici la stanga…”

    La multe sute de ani dupa intrarea in Israel, evreii au venit la Shmuel, marele profet si lider al intregului popor, si l-au rugat sa numeasca un rege peste ei. „Ei au spus: «Iata ca tu esti batran si copiii tai nu calca pe urmele tale. Acum pune un rege peste noi sa ne judece, cum au toate neamurile» Shmuel n-a vazut cu placere faptul ca ziceau «Da-ne un imparat ca sa ne judece.» Si Shmuel s-a rugat Domnului” [Shmuel I, 8.5-6]

    O mare contradictie! Pe de o parte Tora, venita direct de la Dumnezeu Insusi, porunceste ca evreii sa numeasca un rege care sa domneasca peste ei, iar pe de alta parte lui Shmuel nu ii „pica bine” faptul ca evreii ii cer exact acest lucru. Intr-adevar, parca pentru a intari „nemultumirea” lui Shmuel, Talmudul citeaza, in Tratatul Sanhedrin, o disputa intre doi rabini, menita sa clarifice caracterul obligatoriu sau optional al numirii unui rege. Cu alte cuvinte, este bine sau nu ca un rege sa fie numit pentru a domni in Israel? Disputa talmudica exista, insa ambii rabini sunt de acord asupra unui lucru: acela ca numirea unui rege este totusi o mitzva, o porunca divina.

    Si atunci, de ce a fost Shmuel atat de nemultumit pentru ca evreii l-au rugat sa le numeasca un rege? Aparent, Shmuel desconsidera cu buna stiinta o porunca divina! Examinand insa mai indeaproape cererea evreilor, concluzia este alta. „Pune un rege peste noi sa ne judece, cum au toate neamurile”. Imitarea celorlalte popoare nu pare motivul corect pentru ca evreii sa doreasca un rege… Si totusi, cuvintele cu care evreii se adreseaza lui Shmuel sunt aproape identice cu cele pe care Tora le citeaza in pericopa de saptamana aceasta. Care este de fapt problema?

    Malbim, un mare comentator al Torei, ne ofera intr-o scriere din secolul 19, o explicatie a motivului (sau a unuia dintre motivele) pentru care oamenii au facut greseli si continua sa le faca si astazi. Conform interpretarii lui Malbim, problema acestei cereri de a avea un rege nu era in ceea ce se cerea, ci in modul in care se cerea. Numirea unui rege peste poporul lui Israel este o mitzva atunci cand evreii au nevoie de un lider care sa ii ajute sa respecte mai bine legea divina, care sa ii ajute sa creasca in spiritualitate. Un rege era necesar atunci cand evreii trebuiau sa se ridice si sa se indrepte catre Dumnezeu.

    In zilele lui Shmuel, spune Malbim, evreii simteau ca nu mai erau capabili sa se apropie de Dumnezeu direct, fara intermediari. Cu cat era mai directa legatura cu Dumnezeu, cu atat erau responsabilitatile mai mari. In zilele lui Shmuel, evreii simteau ca nu se mai puteau ridica la nivelul necesar pentru a avea aceasta relatie directa cu Dumnezeu si – in consecinta – au cerut un rege. Si totusi, a replicat Shmuel, impresia evreilor ca nu mai sunt capabili sau demni sa fie aproape de divinitate era falsa! Nu era vorba de incapacitate, ci doar de comoditate, de dorinta de a duce o viata „mai lejera”, fara prea multe obligatii, o viata in care de responsabilitatile majore se ocupa altcineva, regele lor. Si pare ca intreaga problema este rezolvata…

    Mai ramane o singura intrebare (la care, sunt sigur, nu va asteptati): de ce este inclusa aceasta discutie la rubrica „Ce putem invata pentru astazi”? In ce fel ne afecteaza regalitatea pe care evreii au ales sau nu sa o adopte in urma cu cateva mii de ani?

    In lumea de astazi, ne aflam totusi in situatii similare. Ni se pare ca nu putem sa ne mentinem la nivelul spiritual la care au fost parintii sau bunicii nostri, simtim ca ei „traiau intr-o alta societate” si ca atare puteau respecta mai multe din legea divina, sau – si mai grav – simtim ca nu mai suntem capabili sa ne mentinem nici macar la nivelul pe care noi insine ni-l impunem. Si atunci, folosind aceeasi stratagema de acum cateva mii de ani, incercam sa „pasam” responsabilitatea, sa ne gasim lideri care – credem noi – sa compenseze pentru ceea ce noi nu suntem de fapt dispusi sa facem. Avem senzatia ca rabinii sau marii invatati evrei ai zilelor noastra pot compensa in ochii lui Dumnezeu faptul ca noi nu suntem dispusi, de multe ori, sa parasim comoditatile moderne sau serviciul / facultatea la care mergem zilnic si sa ne ocupam de noi din punct si de vedere spiritual. Avem senzatia ca acea copie a Torei pe care un rege este dator sa o poarte cu sine si sa o respecte ne scuteste pe noi, ceilalti, care nu trebuie sa purtam cu noi o copie a Torei, sa respectam legea. Ei bine, asa dupa cum ne-o spune si Malbim, senzatia este falsa!

    Si, mai mult decat atat, motivul adevarat nu este ca nu putem, ci poate ca nu dorim destul. Sa mergem la comunitate o data pe saptamana, sau poate de cateva ori (incluzand si o rugaciune de Shabat), e greu?!? Asa-i, avem servici, sau facultate, sau mii de alte obligatii, dar oare chiar nu suntem capabili sa „putem deoparte” cateva ore pentru a fi impreuna sau pentru a aduce cateva momente de spiritualitate in viata noastra?!? Oare faptul ca deseori alegem facultatea sau serviciul in detrimentul comunitatii sau Kabalat Shabatului tine de faptul ca nu putem sa alegem invers? Oare chiar nu putem?!? Eu cred ca putem include si un strop de spiritualitate, pentru ca numai asa putem reveni, dupa cum spunea si rabinul Akiva, „in apa”, in mediul nostru, ca evrei cu o traditie, cu o misiune si cu dorinta de a continua ceea ce ne-a fost dat de catre parinti si bunici.

    Si inca o singura idee: aceea ca daca vom dori cu adevarat sa ne apropiem mai mult de religia si traditiile noastre evreiesti, vom putea sa o facem. Depinde numai daca vrem, depinde de propriul nostru sistem de valori si prioritati. Acolo unde este o dorinta, exista si o cale, pe care – sunt sigur – o vom gasi, cu totii impreuna, mai devreme sau mai tarziu. In asta si in faptul ca nu avem voie sa abandonam.
    ANI MAAMIN BEEMUNA SHELEIMA! (Cred cu o credinta desavarsita!)

    Shabat Shalom!

    • Shalom Alechem !

      Sa fiti mangaiati de Domnul , voi, toti cei care L-ati ales pe Yeshua Ha Mashiach drept CETATEA VOASTRA DE SCAPARE. Si nu ati gresit deloc , lumea in care traim este o lume pierduta , unica ei sansa de supravietuire ramane Mantuirea garantata prin Jertfa Pretioasa a Fiului lui Dumnezeu. Si la aceasta as vrea sa ma opresc, in doar cateva randuri de meditatie, care au menirea sa ne indrepte tuturor privirea spre Capetenia si Desavarsirea Credintei noastre . Comentariul lui Sorin este cat se poate de prodund , Tora este Masura suprema , Indreptarul unic dupa care suntem, si vom fi evaluati. Yeshua – care in cele mai mici detalii , aparent banale de multe ori, a respectat-o – a demonstrat, intr-un mod cat se poate de realist-autentic, ca EL este implinirea suprema a Legii lui Dumnezeu. Yohanan ni-L prezinta in aceasta ipostaziere tripla de DUMNEZEU – OM – CUVANT, ultima absorbindu-Le pe primele doua, pana la identificare: ” La inceput era Cuvantul , si Cuvantul era cu Dumnezeu, si Cuvantul era Dumnezeu. Toate lucrurile au fost facute prin EL; si nimic din ce a fost facut , n-a fost facut fara EL. In EL era Viata , si Viata era Lumina oamenilor ” ( Yohanan 1 : 1-4 ). Deci , TORAH , Cuvantul lui DUMNEZEU , este Insusi Dumnezeu ( Amin! ) , iar Yeshua , Cuvantul – Trup ( v . 14 ) , nu este nici mai mult nici mai putin decat TORA intrupata. Minunat, vedeti ce frumos se leaga lucrurile in Zidirea Lui armonioasa ? Glorie Domnului !
      Acum, daca stim ca Yeshua a fost TORA intrupata ( si nu degeaba Keifa, intr-un moment suprem de zdrobire de sine inaintea Lui , Ii declara : ” Unde sa ne ducem , Doamne , de la Tine ? Tu ai Cuvintele ( Tu ai Tora, si esti Tora ! ) Vietii vesnice ! ” ) sa nu ne mai mire afirmatia Sa , care in tot acest context vibreaza : ” Cercetati Scripturile , pentru ca socotiti ca in ele aveti viata vesnica , dar tocmai ele marturisesc despre Mine ” ( Yohanan 5 : 39 ). Cu alte cuvinte , cu cat vreti sa stiti mai mult despre Mine , cu-atat Tora va poate oferi mai multe amanunte , si ea, TORA arata neindoelnic spre Mine. Inevitabil , in toata aceasta inlantuire logica , se deschide un mare semn de intrebare … Daca Yeshua Ben Joseph era TORA mobila intre oameni , de ce contemporanii Sai nu L-au primit ( nu ma refer la toti , Yeshua a avut si ucenici adevarati , care au stiut sa – si faca din EL Cetatea lor de scapare ) ? De ce nu L-au recunoscut ca fiind Implinirea suprema a Torei si a Profetilor ? Primul raspuns – cel mai simplu – ar fi ca nu aveau inimile circumcise ( faptele lor erau ireprobabile ), si din aceasta cauza, ochii mintii lor nu – L puteau percepe si intelege in dimensiunea pe care EL le-a propus-o. Ei isi doreau un Mesia practic, eventual un luptator de gherila, iar Yeshua a venit ca un veritabil pacifist ( nu gasim scris niciunde ca EL ar fi pus mana pe sabie , sau ca i-ar fi invatat pe ucenici sa lupte , dimpotriva ). Al doilea raspuns ( desigur lista ramane deschisa ) – si poate cel mai dureros – ar fi ca ei nu respectau prima dintre Cele zece porunci : ” Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau cu toata inima ta, cu tot cugetul tau , cu toata suflarea ta …” Candva Yeshua chiar ii mustra pe farisei, si pe ceilalti carturari : ” Dar stiu ca nu aveti in voi Dragoste de Dumnezeu ! ” Daca ei L-ar fi iubit pe Dumnezeu cu mai multa pasiune, atunci L-ar fi inteles.
      Dar sa revenim la cetatile de scapare … Dincolo de toata respingerea , Yeshua, Tora cea Vie , a fost si o Cetate de scapare – este si astazi – pentru toti aceia care au gasit ca este bine si intelept sa se refugieze in EL de mania lui Dumnezeu. David – care a fost si un profet mesianic – IL numeste pe Dumnezeu, in psalmii sai , Turnul meu de scapare…nicidecum nu ma voi clatina ” . Yeshua Ha Mashiach ramane Unica sansa de Salvare pentru aceasta lume amagita de Satan. Drag ( a ) prieten ( a ) , sa nu -L respingi la nesfarsit , acum e timpul sa intri in Aceasta Vesnica Cetate de Scapare , si acoperit ( a ) in Sangele Jertfei Sale sa primesti Mantuirea fara nicio plata. In copilarie bunicii mei cantau un imn , care fara sa vreau imi rasuna acum nostalgic in memorie acum : ” Mantuire ni s-a dat / Fara nicio plata / Prin Isus Crucificat / Fara nicio plata / Doar Christos ne-a mantuit / De pacat ne-a izbavit / Cat de mult EL ne-a iubit / Fara nicio plata .” Slavit sa – I fie Numele , mai presus de orice alt nume ! Vino, Cetatea de Scapare te asteapta si pe tine ! Sa fii binecuvantat ( a ) cu cea mai inteleapta alegere !

  6. Pingback: Cel de-al Treilea Templu … « Timişoara Evanghelică

  7. Pingback: minnesota land for sale

  8. Maya zice:

    Hi, nice info you’ve got right here on this post. I shall be coming again to your blog for extra soon.Congratulations. God bless !!!!

  9. Pingback: cheap david wilson jerseys

  10. Academia zice:

    Very interesting article. Wonderful. Be sure I am your lasting reader. God bless you! Regards, prof Rafael Montero, senior of arts department

  11. Pingback: Bondi plumbing

  12. Thomas Hardine zice:

    I see something truly special in this web site . Thanks for share this topic with us. It s very interesting and actually I could see clear the issue of the third temple.God bless !

  13. Hi!,I really like your writing very much! This article is vey cool, Otniella Bat Zion , very daily informative. I like it ! Taking a look ahead to look you. Regards , Julie

  14. Jayson Allbright zice:

    Thank you for sharing superb informations. Your site is very cool. I’m impressed by the details that you’ve on this blog. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. I found simply the information I already searched everywhere and just couldn’t come across. What a great website. God bless Israel !

  15. Pingback: Kopi Luwak

  16. This is real Good information for me , thank you Otniella Bat Zion, for it Good Luck in all 🙂

  17. Sunny Mowan zice:

    I want to confess that this post truely opened my eyes on this issue. Since long time I have been looking for this type of info. Definitely this problem must be carefully explored since is very daily. Thanks very much for share….You have a wonderful site Otniella. Keep your good job!

  18. Nips Effinia zice:

    Hi, nice blog laz out otnielabattzion. Congratulations foe zour interesting articles content. Go on doing this wonderful job. Regards , Vladimir

  19. Jeremy Castanio zice:

    I just want to say I am very new to blogging and site-building and certainly like you’re web site. Probably I’m want to bookmark your blog post . You actually have outstanding stories. Many thanks for revealing your web site otnielabattzion. Best wishes Jeremy

  20. Dear Friends , Shalom ! Welcome Otniela `s blog !
    I am very glad you came and took part this topic and I hope you found the right answers you were looking for. May God of Israel bless you all and keep your love for Israel always lifted up. Be blessed from Zion, each day of your life.

  21. florinda zice:

    Shalom. Foarte interesant blog ! si credeti ca evreii vor construi templul ? de ce vor sa-l ridice la Ierusalim ? sint multi evrei in America. nu le-ar fi mai usor sa-l construiasca acolo ?

  22. Pingback: free iq tests

  23. Schallom. Every-time I see blogs as good as this because I should stop surfing and start working on mine …Your blog is one of. Please go on , you re doing real work for God. Blesses , B.

  24. Oferta promotionala in Romania cu 50% reducere. Remediu natural pentru claritate mentala, prin imprintarea apei cu ritmuri audio, doar pe http://AQUAlibrum.org

  25. sorina zice:

    Se va construi un nou templu la Ierusalim? Credeti ca mai e posibil acum cind stim ca Domnul Isus este singurul Miel acceptat de Dumnezeu?

  26. Augustin zice:

    merci, d/ra Otniela. f. interesant ce scrieti.

  27. Ofelia Hortinescu zice:

    Mulţumesc mult pt acest material valoros. Dumnezeul lui Avram să vă binecuvânteze. Şalom!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s